Hoe goed moet je in nederlands zijn op het HBO?

Ik ben autotochtoon en dyslextisch, en mijn Nederlands is echt bagger.
Ik spreek de taal wel vloeiend maar ik maak veel grammatica en spel fouten.
Ik ben nu bezig met de havo, voor oefenexamens haal ik vaak cijfers tussen de 6.8 en 7.8. Daaruit kun je niet herleiden dat ik er slecht in ben, echter haal ik voor schriftelijke school examens nooit hoger dan een 5.5. Verder ben ik wel goed in Engels en Rekenen. Ik sta een 8.4 voor Engels en ik had een 9 voor mijn rekenen examen. Ik doe het niet slechts op de HAVO maar dat komt omdat ze die spellingsfouten nooit mee tellen in de beoordeling en het voor het CS Nederlands 80% van de punten die je kunt halen uit tekst begrip kun halen. Als ik een dictee maak of een andere opdracht waarbij Nederlandse taal vaardigheden worden getoetst scoor ik eerder op groep8/brugklas niveau.
Eerst wou ik een Engelstalige studie doen, want ik ben wel goed in engels. Maar ik wil super graag docent worden, alleen worden de opleidingen Docent Aardrijkskunde en Economie alleen in het Nederlands gegeven.
Mijn vraag is hoe goed moet ik nu in Nederlands zijn om op het HBO te slagen?

(Alsjeblieft geen commentaar dat luidt als 'Ja nederlandse taal gaat achteruit, schande etc. Ik kan er ook niks aandoen, ik doe erg mijn best.)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
anneliez
9 jaar geleden
A: aan deze tekst van je is niet te zien dat je dyslectisch bent
B als je in het nederlands dyslectisch bent, zou je dat ook in het engels moeten zijn volgens mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch ben ik bar slecht in Nederlands en goed in Engels hoewel ik thuis toch altijd alleen nederlands sprak. Ik heb wel een dyslexie verklaring, ik baseer m'n dyslexie daarop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad heel vreemd dat je goed in Engels bent. Engels is de allermoeilijkste taal voor dyslecten daar waar Italiaans heel makkelijk is en Nederlands er tussenin zit. Als jij slaagt voor je havo examen kun je naar het HBO (als je het goede profiel hebt tenminste). Overigens is het ook interessant dat je een 9 hebt voor rekenen want dat is ook heel talig. Ik vind jou, als je dit zelf geschreven hebt, verreweg geen gemiddelde dyslect dus ik geef je een goede kans op het HBO.

Het beste antwoord

Afgaand op de vele spelfouten die ik afgestudeerde hogeropgeleiden zie maken (zelfs op het gebied van werkwoorden, basisschoolleerstof dus) worden er geen hoge eisen gesteld op dit gebied aan de hbo'er in het algemeen. Aan iemand die In het onderwijs wil gaan werken, mogen zwaardere eisen worden gesteld. Het komt niet professioneel over als deze personen spelfouten maken in teksten op het bord bijv. Of in mondeling taalgebruik het verkeerde lidwoord gebruiken om over schrijfsels als 'me broer' maar te zwijgen. Als docent heb je een voorbeeldfunctie. Eigenlijk zou een dictee eindexamenstof In het middelbaar onderwijs moeten zijn. Althans, dat vind ik:-) Net zoals er ook een rekentoets komt/is.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessante discussie: de taal en rekentoets is helemaal niet goed zolang er geen aparte regeling is voor dyslecten en mensen met dyscalculie. Als ze dat niet gaan doen heb je straks hele hopen mensen die prima een beroep op bijv MBO niveau kunnen doen maar hun diploma niet krijgen vanwege die idiote taal en rekentoets. Wat gaan we doen dan met al die mensen die zonder diploma de school verlaten? Heb je daar ook een oplossing voor? Fijn uitkeringen geven.
Computoon
9 jaar geleden
Te denken is aan een verlenging van examentijd in het geval van gediagnosticeerde dyscalculie of dyslexie.
Maar als je daarmee gaat beginnen, begeef je je op een hellend vlak. Dan kunnen er bijv. ook stemmen op gaan om wiskunde als verplicht eindexamenvak te schrappen waar je minimaal een 5 voor moet halen. Het is immers onrechtvaardig als iemand ervoor zakt omdat het inzicht niet wil landen. Daar houdt 'de politiek' ook geen rekening mee.
Terug naar de spelling: het slechte spellen kan ook komen omdat er belabberd onderwijs in is gegeven. Misschien raken we met wat strengere exameneisen van de zesjescultuur af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens met Computoon dat zwaardere eisen mogen worden gesteld qua taalvaardigheid aan diegenen die in het onderwijs willen gaan werken of een andere beroepsopleiding willen gaan volgen waar taalgebruik een centraal onderdeel van uitmaakt. Ik meen zelfs dat -gediagnosticeerde- dyslexie geen compensatie zou moeten betekenen in dit opzicht. In het latere beroep moet kennis immers zo goed mogelijk worden overgebracht op diegenen die afhankelijk zijn van de professional, en er zal dan weinig ruimte meer zijn voor 'compensatie' (wellicht voor de professional, maar niet voor derden die afhankelijk zijn van deze professional). Ik ben zelf bijvoorbeeld een absolute nul op het gebied van sport. Je kunt natuurlijk stellen dat dit mij niet aan te rekenen is (het zal iets te maken hebben met een tekortkoming in mijn fysiek, is aangeboren). Prima, ik heb dus een 'handicap' op dit gebied, maar dat neemt toch niet weg dat het dan een slecht idee zou zijn om mij aan te nemen op een opleiding tot sportinstructeur. Ik kan dan toch beter iets anders gaan doen waarbij ikzelf en mijn 'leerlingen' niet worden gehinderd door mijn probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn discussie ging niet over een lerarenopleiding maar over het gewone MBO, mijn nichtje met ernstige dyslexie en dyscalculie doet het prima in haar werk, wilde een MBO3 opleiding halen, de theorie daar is geen probleem maar ze zal nooit slagen door de reken- en taaltoets. Willen we dat met z'n allen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik een lastige @Pelle. Als jouw nichtje het prima doet in haar werk. is er m.i. alle aanleiding om voor haar en anderen in haar positie wel mogelijk te maken om een MBO3-opleiding te behalen. Anderzijds zou ik er dan voor zijn om een MBO-diploma af te geven 'met een aantekening'. Dat klinkt stigmatiserend, maar aan de andere kant moet een potentiele nieuwe werkgever ervan op aan kunnen dat iemand met een MBO-diploma een bepaald niveau aan vaardigheden heeft op het gebied van taal, rekenen of anderszins. Als iemand wel een diploma heeft maar deze vaardigheden niet heeft (ook al kan hij/zij daar niets aan doen), dan zou dit voor de arbeidsmarkt nl. misleidend zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is geen uitzondering hoor, de kinderen die over twee jaar examen doen slagen niet voor hun middelbare school als ze de rekentoets niet halen. Een toets waarvan allang bewezen is dat die heel slecht in elkaar zit. Als dit doorgaat halen we ons enorme ellende op de hals, niet alleen bij dyslecten en mensen met dyscalculie. We hebben vakmensen nodig, mensen die met hun handen kunnen en willen werken, die willen we niet uit Bulgarije blijven halen en vervolgens onze mensen een uitkering geven maar daar gaan we dus wel naar toe. Helemaal de foute weg. Hele volksstammen gaan hun diploma niet halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat we vakmensen nodig hebben: eens. Dat deze mensen een MBO-opleiding nodig hebben: niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huh? Denk je nu werkelijk dat een timmerman iemand aanneemt met alleen vmbo basis? Dat je electricien kan worden met alleen vmbo basis? Dat een schilder je aanneemt? Dat je bij een garage kunt gaan werken?
Computoon
9 jaar geleden
In de praktijk is dat ook onmogelijk door de kwalificatieplicht. Als iemand een vmbo-diploma behaald heeft, is hij nog lang geen
Computoon
9 jaar geleden
18 en moet dus worden doorgeleerd. Terecht, naar mijn mening. Om te voorkomen dat diploma's aan inflatie onderhevig zijn, zijn landelijke examens een goede maatregel. Mensen met lees- of rekenmoeilijkheden moeten extra ondersteuning krijgen in het leertraject.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een paar keer blijven zitten verlaten ze hun vmbo met 18 jaar en hoeven ze niet door te leren maar daar gaat het mij dus niet om. Sommigen WILLEN heel graag een diploma maar als ze het systeem niet snel veranderen halen die hun vmbo diploma niet eens laat staan een vakdiploma op het MBO.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Realistisch antwoord, alleen oneens over mening.
Einstein zou ook niet goed kunnen spellen maakt dit hem geen 'amateurischtische' leraar natuurkunde.
Maar kortom het niveau nederlands is niet zeer hoog, als je slecht bent in spelling en grammatica maakt het niet zo veel uit

Andere antwoorden (1)

Je kan niet geweigert worden als je je examen haald en je op tijd inschrijft. Na het inschrijven moet je een taal en rekentoets maken. Haal je 1 van de toetsen niet moet je in de vakantie bij zien te komen.