Wat is voordeliger Vwo-diplome of Hbo propedeuse voor een wo opleiding?

Ik ga nu naar het 5e jaar Havo, En wil doorstuderen naar de Universiteit.
Nu zie ik dat de opleiding en univiersiteit die ik wil gaan doen net zo makkelijk Hbo-ers met behaalde propedeuse even makkelijk toelaten als Mensen met een Vwo-diploma.

Het jaar dat ik echter mijn propedeuse zal behalen zal minimaal in 2016 zijn. Daarbij kan het zo zijn dat de toelating op het WO wat anders is dan nu.

Wat is nu dus voordeliger, mijn propedeuse halen of Vwo gaan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Amadea
9 jaar geleden
De kans dat die studie zal slagen is groter als je vwo als vooropleiding doet, omdat je dan beter bent in zelfstandig studeren. Dat is na onderzoek gebleken, niet mijn persoonlijke mening.

Antwoorden (1)

Wat Amadea zegt klopt precies. Van de HBO-p instroom haalt een grote meerderheid (90% of zo het heb ik ergens gehoord, of dat klopt weet ik niet, maar het was wel schokkend veel). Daarnaast zijn ze van plan de regels te om de toelating met een HBO-p te wijzigen vanwege de hoge uitval van HBO'ers op de universiteit. Echter, de studiefinanciering regels veranderen binnenkort ook, dus als je nog gebruik kan maken van de StuFi is dat wellicht voordeliger. Ik vermoed overigens dat je vrij jong en dan is het kiezen van een studie echt heel moeilijk. Toen ik jouw leeftijd had (ik deed wel VWO) dacht ik zeker te weten wat ik ging studeren, paar jaar later met een hele andere master geeindigd. Dat is niet erg, maar soms kan het echt geen kwaad je iets langer te orienteren. Ik zou er dus even goed over nadenken en kijken wat het beste bij jou past.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het woord "niet" is weggevallen in de eerste zin. Een grote meerderheid haalt het niet