Wat is het verschil tussen een continurooster en het vijf-gelijke-dagenmodel?

In het onderwijs veranderen de schooltijden op veel scholen. Er zijn nu twee varianten aangedragen, maar weet het verschil niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Continurooster: leerlingen zijn "continu op school", ook tijdens de lunchpauze. Alle dagen duren even lang, meestal van half 9 tot kwart over 2. Kleine pauze (30min) rond 10u, grote pauze (45min) rond 12u.

5-gelijke-dagenmodel is vergelijkbaar met het huidige model alleen niet meer op de woensdagmiddag vrij. Dat zal dus betekenen dat op de overige 4 dagen de dag een kwartier korter zal duren. Grote verschil met continurooster is dat de kinderen hier tussen de middag wel naar huis mogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Continurooster: Kinderen gaan in de lunchpauze niet naar huis, maar lunchen op school. Dit is de normale gang van zaken in (vrijwel) alle landen, behalve Nederland.

Vijf-gelijke-dagen model: Kinderen gaan elke dag even lang lang school. Dit itt wat in nederland normaal is, dat kinderen op woensdag (en soms ook vrijdag) alleen 's ochtends naar school gaan, en op andere dagen ook 's middags.

Voor de goede orde: Beide varianten sluiten elkaar dus niet uit, integendeel. Bij een vijf-gelijke-dagen model ligt het voor de hand om ook een continurooster in te voeren. Omgekeerd kan een continurooster altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een continurooster kun je dus wel woensdagmiddag vrij geven. De meeste Nederlandse Montessorischolen volgen van oudshert diot systeem.