Zijn lessen van vakken met alleen een schoolexamen na het laatste schoolexamen nog verplicht?

Een van mijn vakken heb ik nu afgerond (het laatste schoolexamen voor mijn eindexamen is gedaan, en er staat niets meer op het programma). De sectie heeft echter besloten dat het vak nog gewoon doorgaat met oefenen voor andere vakken. Ik heb daar echter helemaal geen behoefte aan, omdat ik voor die andere vakken al genoeg oefen (sta voor die vakken 9 gemiddeld).
Nu het vak alleen schoolexamen heeft heb ik het dus eigenlijk afgerond en doe ik niets nuttigs meer (wat met het vak te maken heeft) in die les. Het komt voor mij echter qua uren niet best uit en ik heb wel wat beters te doen (paar projecten). Is het voor mij verplicht om daarnaartoe te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Antoni
10 jaar geleden
In overleg met de school zijn er vast wel aparte afspraken te maken die voor jou handig(er) zijn, vooral ook omdat je al zo'n hoge cijfers hebt. Dan heb je als leerling meestal een streepje voor. Men zal toch zeker wel begrijpen dat oefenen voor jou niet (meer) nodig is?

Het beste antwoord

In principe ben je verplicht om de lessen te volgen zoals vastgesteld door de school. De school mag een les anders invullen indien nodig, bijvoorbeeld als er lessen uitgevallen zijn, een inhaalles of een ander vak.
Voor veel van je klasgenoten is het zinvol om gewoon nar de les te gaan, ook al zijn ze dan met een ander vak bezig.
Als ik jou was, zou ik in overleg gaan met je mentor. Zolang je de les besteed aan iets schoolgerelateerd (de projecten waar je het over hebt), zullen ze niet heel moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ik het vak nu gewoon laat vallen? Mijn schoolexamen is toch afgerond, dus het staat vast?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt een vak niet zomaar laten vallen, zeker niet gedurende het schooljaar. Zelfs al zou je het wel kunnen doen, dan telt je cijfer ook niet mee. Gewoon in overleg gaan met je mentor.