Is het verschil qua niveau van 3 vwo naar 4 vwo heel groot?

veel mensen zeggen dat het in 4 vwo veel moeilijker is dan 3 vwo, is dit echt zo ? heeft iemand ervaring? ik vind de derde namelijk al een stuk moeilijker dan de tweede

Toegevoegd na 9 minuten:
voor de rest sta ik nog ruim voldoende dus ik blijf sws niet zitten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26.1K
Amadea
10 jaar geleden
Het is de bedoeling dat een leerling meegroeit met de lesstof. Ik heb niet ervaren dat het volgende lesjaar moeilijker was, maar liep gewoon mee. Kennelijk is VWO voor jou te hoog gegrepen, en kun jij beter overstappen naar Havo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het moeilijk maar het gaat me goed af, havo is niet het juiste niveau voor mij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is moet je in 3VWO een profielkeuze maken. Het kan makkelijker voor je zijn omdat je een aantal vakken waarmee je moeite hebt mag laten vallen. Dat betekent dat je qua vakken die je gekozen hebt, veel dieper op de stof zal ingaan. Er zal na je profielkeuze veel zal veranderen. In plaats van één klas zit je in verschillende klassen per vak en er zijn opeens 4 proefwerkweken in plaats van 1 (op onze school). Wat ik om me heen vaak mis zie gaan, is dat mensen de zelfstandigheid niet aankunnen. Vanaf de 4e wodt er van je verwacht dat je school serieuzer gaat nemen en er wordt niet meer achter je aangezeten of je je huiswerk nou wel of niet doet. Dat heb je in eigen handen en daar moet je de motivatie voor hebben. In dat jaar (of 5VWO, dat is het lastigste jaar) blijven de meeste mensen zitten. Er wordt vooral veel met planners gewerkt. Als je vwo niet aan denkt te kunnen (5vwo is nog net iets lastiger namelijk, met het profielwerkstuk en héél veel verslagen en stress en toetsen die voor je examen meetellen) is er natuurlijk altijd een mogelijkheid om naar 4 havo te gaan, daar is niet veel niveauverschil alleen heb je iets langer de tijd op de havo en in vwo is het tempo iets hoger en ook het huiswerk iets meer :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de motivatie hebt gewoon de planning bij te houden en dat ook echt doet, dan kom je er wel :)
Amadea
10 jaar geleden
Voor jou misschien, viridiflavus, maar voor mij niet. Ik kreeg in vier VWO geen biologie, natuur- en scheikunde meer. Jij zult B hebben gedaan, ik deed A.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, jouw resultaten zeggen niets over nu aangezien je wiskunde moet nemen. Verder Viri: als je na VWO 4 gaat stranden moet je helemaal terug naar havo 4. Daarom is de stap van VWO 3 naar VWO 4 een hele belangrijke. Dat is je laatste kans om zonder verlies van een jaar over te stappen naar Havo 4. Overigens kies je wel voor de vakken in VWO 4 maar dat wil niet zeggen dat die dan makkelijker worden. Juist de eerste drie jaar is algemener en nu begint het echte werk.
Amadea
10 jaar geleden
@Pelle: ik heb examen gedaan in wiskunde 1. Over mijn niveau schrijf ik niets. Maar het lijkt mij stug dat het VWO van nu een hogere moeilijkheidsgraad zou hebben dan het vroeger had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij niet, kijk maar eens naar waar ze beginnen met Engels bijvoorbeeld en ook met wiskunde komt mijn zoon al vóór havo 4 verder dan ik toen.

Het beste antwoord

In 4 VWO is het profiel gekozen met vakken die je interesse hebben en je goed liggen.
Daardoor zal je (nog) meer gemotiveerd zijn. En als je het niveau niet aan zou kunnen om wat voor reden dan ook, was je in de eerste drie jaren al afgestroomd. Op het HAVO zie je dat klas 4 een probleemklas kan zijn. Veel leerlingen die het qua lesstof wel aankunnen, maar niet gemotiveerd zijn. Als er te weinig interesse en motivatie is val je meestal in het VWO uit.

Er wordt verschillend bericht over het niveau in VWO 4,5 of 6. Het lijkt erop dat vooral leerkrachten benadrukken dat het niveau in het vierde leerjaar toch echt zwaarder is dan in de voorgaande jaren. Laat dat zo zijn, de selectie heeft al in de eerste drie jaren plaatsgevonden. En als je gewoon je (huis)werk doet, is er meestal weinig aan de hand en wordt het niveauverschil dat er met de eerste 3 jaren zou zijn vaak niet o nauwelijks ervaren.

Ook het vijfde jaar (pre examenjaar) wordt genoemd als zwaar jaar. Maar als je het vierde jaar goed doorkomt zal het vijfde ook wel lukken. In de link hieronder zijn leerlingen VWO klas 4 en hoger aan het woord. Zij zijn de ervaringsdeskundigen.

Trouwens de reacties op je vraag hierboven zijn ookvan ervaringsdeskundigen. Je komt serieus over en ik denk (als oud leerkracht) dat je het best gaat redden. Vakken die je nu nog als zwaar ervaart heb je (gedeeltelijk) straks niet meer. De meeste leerlingen die ik zag mislukken toonden gebrek aan motivatie en doorzettingsvermogen. De volhouders brachten het bijna altijd tot een goed einde.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, motivatie is het belangrijkst!