Is het mogelijk om dmv een basiscurcus van het NTI door te stromen naar een opleiding binnen het ROC?

Ik vraag me dit af omdat ik vrij weinig info kan vinden op het net, en wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft :), ik wil dus eerst een (basis) curcus bij het NTI gaan doen zodat ik het kan combineren met me werk, en daarna wrs voltijd naar een ROC? Maar dan moet het wel erkend worden... Hopelijk hebben jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je een opleiding wilt volgen op niveau 4 (het hoogste van een ROC) dan moet je aan de volgende eisen voldoen:

•vmbo-diploma kader beroepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg in de sector waarvoor je de opleiding op het ROC wilt gaan volgen. Of uit een andere sector, waarvoor de school eisen kan stellen aan de vakken;
•overgangsbewijs van leerjaar 3 naar 4 van de havo/vwo of
•diploma van het ROC van een lager niveau voor dezelfde sector (bijv. niveau 3).

Dus dan is mijn antwoord: nee, een cursus (welke?) zal geen toegang verlenen tot ROC niveau 4.

Het ROC heeft echter ook lagere niveaus. Opleidingen op niveau 1 (bijv. assistent-bakker) zijn voor iedereen vanaf 16 jaar toegankelijk. Dat betekent dat je ook zonder diploma kunt beginnen. Maar die opleidingen zijn er niet voor elk vak.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoordt! Het gaat om de basis cursus boekhouden, men zegt volgens de brochure dat het gelijk is aan mbo 2/3 ... Het voordeel van een thuis studie is dat ik het naast me werk kan doen, maar als het niet erkend wordt door een roc oid dan heb ik er ook wee weinig aan..?
Computoon
10 jaar geleden
Dan is nog een oplossing mogelijk (ik ga ervanuit dat de basiscursus boekhouden van het NTI opleidt voor het landelijk erkende examen dat afgenomen wordt door de Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens (http://www.associatie.nl/) Als je dat diploma hebt, kun je (gewoon naast je werk) verder met Praktijkdiploma Boekhouden (PDB). Dat diploma heb ik lang geleden ook behaald, is binnen een jaar te doen. (Heb het gevolgd in de vorm van een avondcursus, dus niet bij een schriftelijke opleider). Ook dat examen wordt afgenomen door de Associatie. Als dat ook nog lukt, kun je Moderne Bedrijfsadministratie (MBA) doen. (Heb ik overigens ook gedaan, ook via avondcursus). Is ook binnen een jaar te doen nadat je PDB hebt gedaan. Vond het zelfs gemakkelijker. MBA is al een diploma op MBO+ -niveau, dus qua boekhoudkundige kennis ben je dan al uitgestegen boven een ROC'er op niveau 4. Daarna kun je verder met SPD, dat is hbo. Heb probleem is echter, als je het zo doet, dat je dan nog geen stage hebt gedaan. Die is op het ROC uiteraard verplicht. Mijn advies zou zijn:
Neem eerst contact op met het ROC naar keuze en zorg ervoor dat je schriftelijk antwoord krijgt op de vraag of ze het diploma BKB als vooropleiding accepteren. Want 'standaard' accepteren de ROC's alleen de diploma's van het gesubsidieerde onderwijs. BKB en PDB zijn echter zeer bekende diploma's en de Associatie die de examens afneemt, staat als een degelijke organisatie bekend. Als je nu schriftelijk antwoord krijgt van het ROC dat ze het BKB-diploma accepteren, dan kun je gerust ermee beginnen. Het wordt natuurlijk allemaal anders als je na het behalen van BKB al gaat solliciteren naar een functie in de financieel-administratieve hoek en aangenomen wordt. Dan kun je PDB en MBA erbij gaan halen in je vrije tijd en zit je qua niveau boven een gediplomeerde ROC'er, na het behalen van MBA.