Nee, wellicht wel als slordig :-)

Met je diploma's moet je net zo zorgvuldig omgaan als met je paspoort, ID-kaart of rijbewijs, om er maar enkele te noemen. Het verschil met de voorgaande documenten is dat er nooit een nieuw origineel diploma wordt uitgereikt. Ook geen kopie. Je kunt bij DUO in veel gevallen wel een 'Verklaring afgelegd examen' aanvragen (VAE), kost euro 72.-. Of een uittreksel maken uit het diplomaregister, waarin je diplomagegevens hopelijk zijn opgenomen. Dit register bevat echter geen diploma's.

"Bent u uw diploma, certificaat of cijferlijst kwijt, bijvoorbeeld door brand of diefstal? Hebt u uw naam laten veranderen of bent u van geslacht veranderd? En wilt u een nieuw of aangepast document? Dan kunt u bij DUO een document aanvragen dat het originele document vervangt. Dit document heet ‘Verklaring afgelegd examen’ (VAE). Een VAE heeft dezelfde waarde als het originele document. Een VAE wordt afgegeven namens de minister van OCW.

U kunt alleen een VAE aanvragen voor de opleidingen en jaargangen die bij DUO zijn geregistreerd. DUO beschikt over de diplomagegevens van ongeveer zeventig opleidingen. Dit zijn onder andere de opleidingen in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Een uitgebreid overzicht van de beschikbare opleidingen vindt u in het overzicht met opleidingen en jaargangen.

Staat uw opleiding in de lijst? Dan kunnen we niet garanderen dat we een VAE kunnen maken. Het is namelijk mogelijk dat we geen beschikking hebben over de examenuitslagen van bepaalde jaargangen of bepaalde instellingen. Als dit voor uw document geldt, nemen we na uw aanvraag contact met u op. U kunt dan de onderwijsinstelling benaderen waar u examen hebt gedaan. Dit kunt u ook doen als uw opleiding of examenjaar niet op de bovenstaande lijst staat. In het geval de onderwijsinstelling is opgeheven kunt u soms terecht bij de afdeling onderwijszaken van de gemeente waar u de opleiding hebt gevolgd. Openbare scholen vallen namelijk onder de gemeente en moeten hun eeuwig te bewaren stukken overdragen aan het gemeente-archief. (...)

(...)
Diplomaregister

Wilt u snel toegang tot uw diplomagegevens? Dan kunt u kosteloos gebruikmaken van het diplomaregister. Het diplomaregister bevat gegevens van diploma’s, certificaten en getuigschriften, zoals de naam van de opleiding en het examenjaar. Het register bevat dus geen digitale versie van het originele papieren diploma."
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is natuurlijk niet zo een goede zaak maar geen paniek u kan altijd eencopy aanvragen bij de school/instituut/univ waar u het behaald heeft.