Heeft iedereen recht op beide onderdelen van de studiefinanciering (basisbeurs + aanvullende beurs)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Of je recht hebt op de aanvullende beurs hangt af van het inkomen van je ouders.
De basisbeurs heeft iedere student recht op.

Toegevoegd na 46 minuten:
N.a.v aanvullende goede reacties,met dank aan @iHave en @Ytje.
Er van uitgaande dat je een fulltime goed gekeurde opleiding volgt en de 'goede' leeftijd hebt.
Alles is te vinden op de site van DUO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel erg kort door de bocht. Bij het volgen van een opleiding aan een niet door de duo erkende school krijg je b.v. geen studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bij een deeltijd studie ook niet, en met een bepaalde leeftijd ook niet.

Andere antwoorden (1)

Basisbeurs heb je recht op bij een voltijd MBO/HBO opleiding.
Als je niet meer thuis woont, is deze hoger dan wanneer je wel thuis woont.

De aanvullende beurs krijg je op het moment dat je ouders weinig verdienen, ik weet niet waar de grens ligt van hun inkomen.

Je krijgt een stufi voor 4 jaar. Binnen 10 jaar moet je een diploma halen, volwaardig aan het niveau waar je een stufi voor gekregen hebt. (Dus als je een stufi krijgt voor MBO 3/4 moet je een MBO 3/4 diploma halen, geen niveau 2) Dan word je basisbeurs een gift, en hoef je de stufi + OV niet terug te betalen.

Haal je dit niet, moet je alles terug betalen wat je gehad hebt. En dat is VEEL. Zijn vaak bedragen tussen de 15.000 en 25.000 (MBO4) Ik spreek uit ervaring...en met spijt.

Bij een beurs voor MBO2 is de beurs meteen al een gift. En die hoef je nooit terug te betalen.

Je hebt recht op stufi als je 18+ bent, maar je moet hem wel voor je 30e aanvragen.

Je hebt ook nog de mogelijkheid om extra te lenen. Maar zoals mijn ouders altijd zeiden, leen alleen geld voor een huis. Maar dat is een keuze die je zelf maakt natuurlijk. Ik heb zelf 2 maanden geleend omdat ik geen werk had, maar wel rond moest komen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep, en vanaf 2014 moet elke student gaan lenen, omdat de giften worden omgezet in een leenstelsel -.- Goed antwoord! Kan helaas niet plussen.