Hoe kan ik een school aansprakelijk stellen voor kosten studiefinanciering en ovchipkaart?

Ik was aangenomen op een school, maar op de introductie dag zeiden ze dood leuk dat er geen plaats meer was op de opleiding die ik wilde gaan doen. Nu heb ik al twee jaar op een ROC gezeten en heb ook al een half jaar studiefinanciering en een gratis OV, volgens de wet MOET de school me helpen aan een opleiding of mag ik ze aansprakelijk stellen.

Maar hoe kan ik een school aansprakelijk stellen voor de kosten die ik nu op mijn bord krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Heb je zwart op wit de bevestiging gekregen dat je aangenomen bent?
Met andere woorden: Ben je officieel ingeschreven?
Maak dan een afspraak met de directeur van de school, en laat ze de officiele inschrijving zien.
Zij kunnen dan echt niets anders dan jou alsnog de opleiding laten volgen.

Of heb je geen officiele inschrijving? Is er slechts mondeling verteld dat je je kon aanmelden?
In dat geval heb je geen poot om op te staan.

Ga eens na in de inschrijvings/aanmeldpapieren hoe het zit met het aannamebeleid en de inschrijvingsprocedure.
Wellicht heb je jezelf te vroeg rijk gerekend, en en ben je er te snel vanuit gegaan dat je deze opleiding zonder meer kon starten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plaats opeisen terwijl er geen plaats is?? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Zodra je dat gaat doen krijg je dat de verstandhouding tussen school en leerling ernstig verstoord is en de leerling toch naar een andere school moet. Resultaat = hetzelfde als wat het R.O.C. al aangaf, geen ruimte dus naar een andere school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een officiële toelatingsbrief ontvangen en zelfs al wachtwoorden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"...geen plaats meer was op de opleiding die ik wilde gaan doen..."
Ben je wel op de school aangenomen maar is de betreffende opleiding vol? Was dat risico van tevoren bekend en wordt je een andere opleiding bij de zelfde school aangeboden? Het verhaal klinkt een beetje vaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen vergelijkbare opleiding aangeboden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap het ook niet helemaal.
Wat zijn de kosten? Waarom nu pas? Schooljaar is al even bezig.
Hoe oud ben je, telt de verplichting van de school ook als je boven de 18 bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb je zelf gedaan toen je hoorde dat de opleiding vol zat. Wie op school heb je hierover aangesproken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kosten van studiefinanciering en de ov chipkaart, aangezien ik door de desbetreffende school niet aan de opleiding kan deelnemen, ondanks dat ik aangenomen was, moet ik deze kosten terug betalen. Volgens de tutor van mijn vorige opleiding mag ik de school aansprakelijk stellen voor de kosten. Ik ben momenteel 18 en waarschijnlijk wel, anders zou mijn "ex-tutor" mij verkeerd geïnformeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom terug betalen, je had ze gelijk op kunnen zeggen. Welke datum heb je gehoord dat je niet terecht kon bij de opleiding.
Je deed geen opleiding maar ontvangt wel je studiefinanciering en kan zelf niet bedenken dat je dat dan terug moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik deed wel een opleiding, ik was daar mee gestopt toen ik aangenomen was op ROC Leiden, waar ik later blijkbaar toch niet terecht kon. Het is niet mijn fout dat hun me laten denken dat ik een opleiding heb en dat ik me daarom afmeld op een school en de stufi laat doorlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'dat zij me laten denken dat ik een opleiding heb'?!
Nogmaals: Heb je dat zwart op wit?
Zo niet, dan denk ik echt dat je een aanname hebt gedaan die niet klopt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zwart op wit, via de post ontvangen in een enveloppe..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat er toch Skusme: Ik heb een officiële toelatingsbrief ontvangen en zelfs al wachtwoorden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klinkt wel als ROC om heel eerlijk te zijn. En ja, je moet de DUO terug betalen als je geld hebt ontvangen en dan geen opleiding doet. En dan moet je ook nog rekening houden met de beperkte totale tijd stufi die je kan ontvangen. De school zal zich aan alle kanten proberen in te dekken en om eerlijk te zijn denk ik niet dat het verstandig is om ooit nog aan die school een opleiding te gaan volgen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een instelling bij zo'n leerling heel erg hard gaat zoeken naar spijkers op laag water.

Andere antwoorden (2)

Doordat de school de verplichting heeft jou een passende opleiding aan te bieden, desnoods op een ander opleidingsinstituut kan je ze niet aansprakelijk stellen zolang ze aan die verplichting voldoen.

Pas als de school jou geen passende opleiding aanbied kan er gesproken gaan worden over een schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had een officiele toelatingsbrief van die school.
En ook al een aantal wachtwoorden. Dat schrijf je.

Wanneer was dat?

Hoe lang heb je gewacht met protest indienen?
Ben je al bij de directeur geweest om daarover te praten?

Volgens jou hebben ze geen vergelijkbare opleiding
aangeboden, maar is dat volgens de school wel gebeurd?

Kortom: De voorgeschiedenis is wel belangrijk.

Een aansprakelijkstelling schrijft je altijd aan de persoon die jouw schade heeft veroorzaakt.
Maar is er wel schade door die school veroorzaakt?

Enfin.
Je kunt de school altijd een brief sturen om ze aansprakelijk te stellen.
http://www.advocatenvinder.nl/rechtsgebieden/aansprakelijkheidsrecht/hoe-stel-ik-iemand-aansprakelijk.html