Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Volledig bevoegd leraar basisonderwijs. Ik wil geschiedenis gaan studeren. Waar kan ik het beste starten? Bachelors? Pre Master? Master?

Ik wil volgend jaar gebruik gaan maken van de lerarenbeurs en deeltijd geschiedenis gaan studeren.
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en heb een HBO opleiding gehad.

Wat is het beste om te kiezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Aan de Bachelor beginnen is in elk geval geen probleem, daar kun je met alleen een HBO-propedeuse al aanschuiven. In jouw geval denk ik dat je gewoon de examencommissie aan moet schrijven en een verzoek om vrijstellingen in moet dienen. Dat kan verschillen per universiteit, maar over het algemeen zijn er zeker vrijstellingen mogelijk, en dat worden er meer naarmate de eerder gevolgde opleiding meer verwantschap heeft. Als je in de tussentijd nog meer kennis en competenties hebt opgedaan naast wat je in je opleiding al aan geschiedenis hebt gehad, probeer dan via een EVC-procedure nog verdere vrijstellingen te verkrijgen.

Afhankelijk van de verkregen vrijstellingen zou je dan starten met de bachelor en een aantal vrijstellingen, of via een individueel schakelprogramma instromen in de master of premaster.

Er zijn niet echt standaarden voor te geven hoeveel en welke vrijstellingen je kunt krijgen, omdat het uiteindelijk de examencommissie is die beslist. Ik zou ze dus aanschrijven, en dan verder zien.

Veel succes met studeren trouwens!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik vind het nogal een doolhof om er achter te komen wat het beste bij me past.
Je hebt me weer een stap verder geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor de aanvulling, Borboleta.
Het wordt me steeds duidelijker allemaal.
Super.
Jammer dat ik geen plus kan geven voor een reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt denk ik vooral een doolhof omdat de informatie die je hiervoor zou willen hebben (die ik ook zou willen hebben) gewoon niet online kunt vinden. Als je wilt kijken wat je aan vrijstellingen kunt krijgen, wordt dat individueel bekeken en zul je dus de examencommissie aan moeten schrijven. OF je start gewoon bij het begin, maar zeker ook omdat een deeltijdstudie toch al even duurt, kan ik me voorstellen dat je eventuele vrijstellingen wilt inbrengen om sneller door te kunnen studeren. En wat daar precies mogelijk is, daar kom je dus alleen achter als je de examencommissie aanschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank voor alle info, ik ga de examencommissie inschakelen.....uuuh.....waar vind ik DIE nou weer....zucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al besloten wáár je wilt studeren, Skusme? Dat scheelt al een stuk namelijk :-) Maar er zijn maar een paar plaatsen waar je geschiedenis in deeltijd kunt doen, niet elke uni biedt dit aan. Mag ik vragen in welke regio je ongeveer zoekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het liefst in Utrecht. Ik heb gekeken bij de Hogeschool Utrecht. Die geven wel een Bachelor in deeltijd, maar voorzover ik kan zien geen premaster of master. Dan moet ik naar de universitet. Of de universiteit Utrecht premaster of master geschiedenis doet heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval hebben ze de bachelor in deeltijd: http://www.uu.nl/university/bachelors/nl/geschiedenis/studieprogramma/Pages/deeltijd.aspx?refer=/university/bachelors/nl/geschiedenis/studieprogramma/deeltijd/Pages/default.aspx En ik denk dat je hier wel terecht kunt met je vragen: http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/geschiedenis/meerweten/Pages/default.aspx En ze hebben verschillende geschiedenis-masters: http://www.uu.nl/university/masters/NL/Pages/search.aspx Je moet gaan kiezen, Skusme! ;-) Als ik trouwens als trefwoord "geschiedenis" invul, en aanklik "toegankelijk voor HBOers-Ja" en "pre-master-Ja" dan kom ik hier op uit: http://www.uu.nl/university/masters/NL/Pages/search.aspx?sk=geschiedenis&sh=1&spm=1
Ik kan daar alleen niet selecteren op deeltijd, maar veel masteropleidingen bestaan vooral uit het schrijven van de scriptie en nog maar een paar vakken, en dan is vaak een voltijdstudie ook nog wel in deeltijd te volgen, omdat je de scriptieplanning sowieso zelf kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil met jou uit eten!
Je bent een kanjer, zoals je me nu uit het doolhof helpt!
Dank, dank dank je wel!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor :-) Even googelen leert mij trouwens dat in Utrecht geschiedenis onder de faculteit geesteswetenschappen valt (echt hoor, die indeling van faculteiten is bij elke uni weer anders, en deze vind ik niet noodzakelijkerwijs logisch. Ach) en dat je dan dit formulier kunt gebruiken voor het aanvragen van vrijstellingen: http://www.uu.nl/SiteCollectionDocuments/GW/GW_StudiePunt/Formulier%20aanvraag%20vrijstelling.pdf Meer informatie vind je dan hier: http://www.uu.nl/faculty/humanities/NL/Onderwijs/studiepunt/onderwijsregelingen/goedkeuring-en-vrijstelling/Pages/default.aspx inclusief het advies om contact op te nemen met een tutor of studieadviseur (met bijbehorende linken) als je vantevoren wilt weten hoe en wat. Ik kan het zo niet direct vinden, maar meestal moet je betalen voor de behandeling van je verzoek om vrijstellingen. Het is dus handig om vantevoren te informeren, want het meesturen van de goede bewijsstukken en het goed inkleden van je verzoek kan je dan toch wat extra 'waar' (in de vorm van ECTS's) voor je geld opleveren. Het scheelt denk ik al een hoop als je eenmaal de juiste faculteit hebt, dan weet je tenminste op welk deel van die site je rond moet neuzen. Ik vind het ook niet de meest overzichtelijke site eigenlijk, maar misschien komt dat meer omdat hij zo uitgebreid is. Ik studeer zelf bij de Open Universiteit, dat is écht tweedekansonderwijs want de enige toelatingseis daar is dat je 18 jaar of ouder moet zijn (en voor je het vraagt: ze bieden geen geschiedenis aan, helaas). Maar bij met name de studie cultuurwetenschappen zie je met enige regelmaat 65-plussers langskomen die ooit alleen de lagere school hebben behaald en na hun pensioen bij zichzelf dachten: "laat ik nu eens een universitaire studie gaan doen". Vind ik altijd erg leuk om te zien, ik heb geloof ik een beetje een zwak voor mensen die op latere leeftijd nog besluiten een studie op te pakken. Zoals een collega van me van ergens voorin de 50, die zichzelf omschrijft als een "nu-of-nooit promovendus" en zich vrolijk tussen alle promovendi van rond de 30 schaart. Ik vind dat het "je bent nooit te fout..., euh sorry: te OUD om te leren", ook hier duidelijk geldt. Sommige mensen vinden zichzelf al te oud voor een nieuwe studie als ze amper 30 zijn, en jij als onderwijsman bent het vast met me eens dat dat een groot misverstand is. Enneuh.. trakteer jij dan? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals dank voor alle info.
Ik ga ermee aan de slag!
Hou je van chinees, of ben je meer van de tapa's?
Bistrootje? Mexicaans?? ;-)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing