Hoe kan ik een aanvullende beurs krijgen bij mijn studiefinanciering?

Ik ben 27 jaar en volg al een aantal jaar een HBO studie. Gescheiden ouders, moeder heeft bijstand, vader zie ik al een aantal jaar niet meer. Dat wil ik ook niet. Nou is het echter wel zo dat hij genoeg geld verdient om ervoor te zorgen dat ik geen enkele cent aanvullende beurs krijg.

Ik weet dat ik de aanvullende beurs met terugwerkende kracht kan krijgen, maar ik doe het dus al de hele tijd met een lening (en echt veel bijwerken was geen optie, want dat gaat van m'n moeders uitkering af).

Nou is het zo dat ik dus een hééle zooi bewijzen moet opsturen dat ik geen contact meer heb met m'n vader, waaronder een uitgebreide verklaring van een professional die er van alles over weet (en die is er gewoon niet) en scheidingspapieren (weet niet of m'n moeder die nog heeft).

Het probleem is dus dat ik geen bewijs kan leveren, waardoor ik gedwongen wordt een hoge studieschuld op te bouwen. Vooral nu ik net op mezelf ga wonen en wel kan gaan bijwerken, kan ik wel wat extra geld gebruiken. En ik weet ook niet of ik nog volgend jaar studiefinanciering ga krijgen (ik heb 1 jaar een studie gedaan, nu zit ik in het 3e jaar van een andere studie, dus in totaal is het na dit jaar, 4 jaar), dus dan heb ik ook wel genoeg als schoolgeld voor het laatste jaar.

Ik heb de DUO gebeld en ik schiet er eigenlijk niet veel mee op. Ik snap eigenlijk ook niet waarom het ouder inkomen meetelt voor iemand van mijn leeftijd.

Wat kan ik doen om toch die aanvullende beurs te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

In beginsel moeten je ouders bijdragen bij je studiekosten. Alleen in het geval dat zij dit niet kunnen, heb je recht op een aanvullende beurs. Nu is het zo dat het niet hebben van contact met een ouder - voor wat voor reden dan ook - een ouder niet ontslaat van de verplichting om het kind te voorzien in de levensbehoeften.

Nu heeft DUO een beleid om studenten waarbij er om gegronde redenen geen contact meer met een of twee ouders is te ontzien en toch een aanvullende beurs te geven. Hier gaat het bijvoorbeeld om redenen als een verleden van mishandeling of misbruik, of gevallen waarbij het onmogelijk is om ouders te benaderen omdat ze in een ver buitenland zijn.

Dus in principe zul je dus echt je vader moeten benaderen. Kan dit echt niet, wellicht om de redenen hierboven (ik hoop van niet), dan kan je alsnog een schriftelijk verzoek aan DUO doen. Mochten ze afwijzend besluiten staat de bezwaar- en beroepsprocedure tot je beschikking om het alsnog te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik ben niet mishandeld. Mijn vader heeft gewoon keer op keer de verkeerde dingen gedaan. En iedere keer bleef hij maar doorzeuren over geld, wanneer ik eruit ging, etc. Daarnaast heeft hij me er ook best wel hard bij genaaid waardoor ik flink in de schulden kwam te zitten. Hij heeft trouwens soortgelijke dingen bij mijn broer en zusjes geflikt. Het heeft gewoon jarenlang geduurd voordat ik eindelijk van hem af was en hem benaderen is geen optie. Bovendien gaat die gierige vrek dus nooit mijn aanvullende beurs betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult er hoe dan ook moeite voor moeten doen. De eerste optie is om DUO te overtuigen van de duurzame ontwrichting van de relatie met je vader. Maar zoals je zelf gemerkt hebt, ze gaan hier niet zonder meer in mee en dat je gewenste documenten niet kan overleggen maakt het niet gemakkelijker. Desalniettemin kan je altijd een poging maken. Daarnaast kan je als alternatief proberen om toch bij je vader een bijdrage te vorderen. Als de relatie echt zo erg verstoord is, dan kan je hulp vragen bij sociaal raadslieden.