Asperger is een eigennaam dus ja, dat schrijf je met een hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je het syndroom van Asperger bedoelt, dus de vorm van autisme die vernoemd is naar Hans Asperger, de Oostenrijkse kinderarts die deze vorm heeft beschreven? Dan: ja, dat schrijf je met een hoofdletter. Het is immers een eigennaam, namelijk die van Hans Asperger.

Zie voor informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger

Het is overigens een syndroom, dus als je je correct wilt uitdrukken, dan heb je het niet over "Asperger", maar over "het syndroom van Asperger", of "het Asperger-syndroom".

De beschrijving van Hans Asperger van austime was totaal anders dan die van Leo Kanner, en hij beschreef waarschijnlijk ook intelligentere kinderen dan Kanner. Zo beschreef Asperger kinderen met dit syndroom als "kleine professors", die enorm op kunnen gaan in één onderwerp, en daar alles van weten en alles over kunnen vertellen. Door dit verschil in beschrijvingen van wat in feite hetzelfde (of in elk geval: eenzelfde) syndroom is - namelijk autisme - zijn de termen "Asperger autisten" en "Kanner autisten" ontstaan. Later kreeg het syndroom van Asperger haar eigen beschrijving in de DSM, en de hierbij behorende diagnostische criteria. Daarmee werd een bepaald type autisten benoemd als mensen met het syndroom van Asperger.