Kan ik over als ik een 5 sta voor wiskunde?

Ik zit in 4 VWO en ik heb het profiel natuur & techniek. Ik sta op het moment een 5 voor wiskunde. Betekent dit dat ik over kan? En wat als ik in de vijfde klas zit en ik naar de zesde klas ga?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Je hebt het profiel natuur & techniek gekozen, maar je staat een 5 voor wiskunde. Ga eerst na hoe dit kan; je hebt gekozen voor het meest "beta-achtige" profiel, en dus krijg je veel wiskunde, scheikunde en natuurkunde. Ben je niet goed in wiskunde, of is er een andere reden?
Met een 5 ga je wel over, mits je alleen die 5 hebt en dus geen andere onvoldoendes. Echter, dit kan per school verschillen en dus de beste bron is je mentor / pta.
De ene school doet het via 'opheffen', een 7 kan een 5 opheffen. Een andere school weer dat je wel 2 onvoldoendes mag, maar niet binnen je profiel, enzovoorts.

Beter is eigenlijk dus erachter komen hoe het kan dat je een 5 staat voor wiskunde. En, je hebt nog een half jaar! Dat is een heel half jaar om je wiskunde op te halen en van een 5 en voldoende te maken!
Tevens: ik geef aan scholieren en studenten gratis via de email wel eens wat bijles en uitleg over wiskunde. Mocht je interesse hebben, dan lees ik het wel pb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat moet in je schoolboekje staan. Dat boekje met namen van leraren, adressen, schoolregels enzo. Daarin moeten ook alle regels staan voor hoe het zit met overgaan en slagen, tenminste voor de bovenbouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien handig om aan je mentor te vragen?
Ligt er ook aan wat je voor andere vakken hebt lijkt mij.

Toegevoegd na 49 seconden:
*voor je andere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het geen 4 wordt en alle andere vakken zijn wel voldoende, ga je over.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene school is de andere niet, dus wat voor je dochter geldt, hoeft niet te gelden voor de vraagsteller.
jc54
14 jaar geleden
Voor wat betreft VWO gelden voor alle VWO's landelijke regels.
Voor elk type opleiding gelden landelijke regels. Ik ga uiteraard geen VWO met VMBO vergelijken.
aangezien het schooljaar nog niet ten einde is heb je nog de tijd om een beter gemiddelde te halen, als je er hard genoeg voor werkt kun je dat punt gemakkelijk ophalen naar een goede voldoende,en dat geld natuurlijk ook voor het volgende schooljaar, als je niets doet aan dat vak zou je zelfs nog lager uit kunnen komen en dan zitten blijven of het volgende schooljaar niet halen, alles hangt dus af van jouw inzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nu al weet dat je volgend schooljaar niet hoger dan een 5 zult halen mankeert er mijn inziens wel degelijk wat aan je inzet, ook wiskunde is te leren als je het wilen daar doelde ik op.
In principe moet je met 1 vijf wel over kunnen gaan. Maar het blijft een beter idee als je probeert een 6 of hoger te halen. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het inderdaad even navragen. Maar meestal is het zo dat je een 5 wel kunt compenseren met een 7. Ik had op mijn eindlijst ook een 5 voor economie maar mocht deze compenseren met een 7 voor een ander vak. Van de andere kant: het is wel een belangrijk vak voor je profiel. Als je een vervolgopleiding gaat doen waarin dit profiel vereist is dan kan het goed zijn dat je toch een voldoende nodig hebt, maar dat is pas relevant op het moment van je eindexamen. Maar het beste is om gewoon te proberen er alsnog een 6 van te maken.