Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je psychologie wilt gaan studeren, heb je havo of vwo nodig?

Ik zit in vier havo en ik wil psychologie gaan studeren, omdat mij dat heel erg aan trekt. Heb ik daar vwo voor nodig? Of is havo genoeg. Als ik vwo nodig heb, kan ik dat daarna nog doen? Na de havo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook toegepaste psychologie studeren op het HBO.
Antoni
11 jaar geleden
De studie-adviseur op je school kan je hierover ook meer vertellen! Maak een afspraak met hem of haar!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan op beide niveaus, met je havo kan je op HBO niveau een opleiding doen en je propedeuse halen. Als je die propedeuse hebt gehaald kan je doorstromen naar de WO-studie Psychologie.

Eventueel kan je inderdaad ook nog VWO gaan doen na je havo, maar daar heb je eigenlijk weinig aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vooropleiding
Om psychologie te gaan studeren moet je in bezit zijn van een van de volgende diploma's:

Een vwo-diploma (gymnasium/atheneum)
Een hbo-diploma
Een propedeuse diploma (wo of hbo)

Een andere mogelijkheid is het afleggen van een toelatingsexamen, het colloquium doctum.

Bovendien moet je verplicht wiskunde A of B in je vakkenpakket hebben gehad. Engels en in mindere mate biologie zijn gewenste vakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees je eigen link eens helemaal door en je ziet staan: "Er is ook een HBO opleiding psychologie. Daarnaast kan je overwegen om een cursus psychologie te doen. In de rechterkolom, onderaan, vind je links naar verschillende soorten cursussen. " dus die HBO opleiding kun je doen met HAVO! Fout antwoord dus!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding