Is het officieel dat je 1 keer mag blijven zitten op de middelbare school?

ik zat 2 jaar op havo vwo maar ben gezakt naar mavo kan ik dan niet de 2 jaar gaan doubleren zodat ik mijn leven red .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leven redden??? Omdat je nu op de mavo (VMBO Theoretisch dus) zit??? Ik zou zeggen: doe je best op het VMBO, slaag zo snel mogelijk en ga dan òf terug naar Havo 4 òf naar een MBO 4 opleiding. VMBO-T is geen ramp hoor....

Het beste antwoord

Er is geen wet over wanneer je wel of niet mag zittenblijven op het voortgezet onderwijs, dat mag de school zelf bepalen maar de regels moeten wel duidelijk zijn van tevoren.

"Er zijn geen landelijke regels voor overgaan of zittenblijven. Iedere school mag hiervoor een eigen beleid hanteren.

De school is wettelijk verplicht om schriftelijk vast te leggen welke regels er gelden voor overgaan en zittenblijven. Bijvoorbeeld in een overgangsreglement, een leerlingenstatuut of de schoolgids. Hierin staat wanneer en op welke voorwaarden een leerling (voorwaardelijk) over kan gaan naar een volgende klas, hoeveel onvoldoendes er op het rapport mogen staan en wanneer er eventueel een taak voor de vakantie wordt meegegeven.

Mocht u dit reglement niet hebben, dan kunt u er op school naar vragen of misschien staat het op de website van de school. Verder adviseer ik u contact op te nemen met de mentor van uw dochter en hem/haar het probleem voor te leggen, uw zorgen te uiten en samen naar een oplossing te zoeken. Komt u er met de mentor niet uit, dan kunt u naar de directeur en eventueel naar het schoolbestuur stappen. Als laatste kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie waarbij uw school is aangesloten. "

Ik weet niet waarom je naar de mavo moest maar het zijn dus de regels van school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou je mag niet 2x doubleren in dezelfde klas (dus niet 2x mavo klas 2). Maar verder mag je elke klas 2x doen als je het daar zo gezellig vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb nog nooit gedoubleerd in me leven en dat wil ik nu gaan doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als school dat niet wil moet je een andere school zoeken Abdullah. School mag gewoon hun eigen regels bepalen.
Nee, dat is niet officieel. De meeste scholen houden aan dat je 1 keer in de onderbouw/brugperiode mag blijven zitten en 1 keer in de bovenbouw. Uiteraard kunnen daar altijd uitzonderingen op gemaakt worden.

Een kennis van mij is op 1 VWO blijven zitten en toen naar een andere school 1 VWO gegaan, toen weer 2 keer blijven zitten en bij de 3e keer weer naar een andere school overgeplaatst waar hij nu weer 1 jaar is blijven zitten. Dus in principe kan je eeuwig over je school doen. Hij is 20/21 als hij klaar is met zijn VWO.

Wat je je beter kunt afvragen is of MAVO niet beter voor je is.