Ik ben zelfstandigwerkend kok maar ik zou graag als docent willen werken en leerlingen les wil geven in koken. Waar kan ik hiervoor terecht??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (4)

Dan moet je de opleiding Leraar Horeca en Voeding gaan doen. Bijv in deeltijd: http://www.hva.nl/opleiding/deeltijd/leraar-horeca-en-voeding-deeltijd/ of in voltijd: http://www.hva.nl/opleiding/voltijd/leraar-horeca-en-voeding/ dan mag je lesgeven op een vmbo of mbo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super bedankt!!
Officiële naam: Leraar Consumptieve Techniek I en II
Variant: Deeltijd
Interessegebied: Onderwijs en Opvoeding

Studievoorlichting

Stel je je vraag liever persoonlijk, dan
kun je contact opnemen met Studievoorlichting

Tel. 020 – 599 54 22 (werkdagen 09:30 – 16:00)
E-mail: studievoorlichting@hva.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op ieder ROC/MBO mag je lesgeven, zelfs zonder onderwijsbevoegdheid, als je maar bekwaam bent in het vak dat je geeft.

Dat is overigens relatief. Ik ken een geval van iemand die Spaans aan de universiteit heeft gevolgd (dus geen onderwijzende bijbedoelingen), maar vervolgens zonder problemen Engels ging geven op een ROC in de Randstad.

Een ander geval, een afgestudeerd tekenlerares die ik ken geeft kooklessen in het zuiden des lands op een ROC.

Als zelfstandigwerkend kok kun je dus zoeken naar vacatures bij ROC's zonder dat je een verdere onderwijsbevoegdheid nodig hebt. Heb je overigens het lesegeven niet in je, dan haak je al snel genoeg af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je veel ervaring hebt als kok kun je een Leermeester Cursus doen. Dan geef je leerlingkoks binnen je eigen bedrijf les ( leerlingstelsel)en dan mag je ze zelf begeleiden. Je krijgt een cursus van 10 dagdelen en het wordt afgerond door een examen. Ik heb die cursussen gegeven en ben er ook examinator geweest.
Voor de klas staan en echt lessen gaan geven: zie dan de antwoorden hierboven.