Kan je je ook specialiseren als je een diploma verpleegkundige op mbo niveau hebt,of heb je daar de hbo variant voor nodig?

Volgend jaar hoop ik mijn mbo verpleegkundige diploma op zak te hebben. Nu zou ik graag willen weten of je met een vpk diploma op mbo niveau je ook ergens in kan specialiseren? Bijvoorbeeld als diabetes verpleegkundige,wond verpleegkundige,stoma verpleegkundige etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt je wel degelijk specialiseren als MBO-verpleegkundige! Misschien niet in alle richtingen, maar wel in heel veel.

Hier de site van UMC Radboud, waar duidelijk staat aangegeven, dat je een vervolgopleiding voor wondverpleegkundige kunt volgen, en dat die opleiding openstaat voor HBO èn MBO.
http://www.umcn.nl/Onderwijs/opleidingsaanbod/Pages/VervolgopleidingWondverpleegkundige.aspx

Een ander voorbeeld:
Hier de site van het Antonius Utrecht, over allerlei vervolgopleidingen. Bij stomaverpleegkundige staat er alleen maar, dat je verpleegkundige moet zijn, en er wordt over HBO MBO niet gesproken.
http://www.antoniusziekenhuis.nl/academie/opleidingen/verpleegkundige_opleidingen/stoma/

Laatste voorbeeld: Tergooiziekenhuizen, daar wordt ook duidelijk vermeld, dat je voor diabetesverpleegkundige HBO òf MBO moet hebben.
http://www.tergooiziekenhuizen.nl/index.php?page=5444

Tip: klik ook eens bij UMC en Antonius op de link "prijzen". Je krijgt dan een keurig overzicht (in PDF-formaat) welke mogelijkheden er allemaal zijn om je te specialiseren als verpleegkundige. Met die prijzen zal het overigens wel meevallen denk ik, want als je als MBO-verpleegkundige al in een ziekenhuis werkt, is de kans groot dat je opleiding door je werkgever wordt betaalt.
Veel succes!