Ik heb veel gespijbeld dit jaar nu moet ik naar leerplicht met mijn ouders.. wat gebeurd daar? krijg ik eerst een waarschuwing of gelijk een boete?

Ik heb veel uren gespijbeld zonder reden en ben heel vaak "ziek" nu moet ik morgen naar leerplicht mijn vraag is eigenlijk wat gaat er gebeuren? dit is de 1ste keer dat ik moet gaan krijg ik nu gewoon een waarschuwing of gelijk een boete?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Mijn eerste gesprek met een leerplichtambtenaar duurde een kwartiertje en kwam erop neer dat ik 'wat minder moest spijbelen, want anders..'
Oftewel, hoogstwaarschijnlijk eerst een waarschuwing. Overigens zou ik zo'n waarschuwing wel serieus nemen; die boetes zijn duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gebeurt er als u zich niet houdt aan de leerplichtwet?

Als u of uw kind zich niet houdt aan de leerplichtwet, gaat de leerplichtambtenaar met u om de tafel zitten voor een gesprek. Er wordt dan eerst gekeken of er een geldige reden is waarom uw kind niet naar school is gegaan. Soms is het voldoende als de leerplichtambtenaar een gesprek met u en de school heeft. Ook kan hij u doorverwijzen naar een instantie die u verder kan helpen. Is er geen goede reden, dan kan de leerplichtambtenaar een strafrechtprocedure beginnen.

Dus: alles kan. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ lijkt me ook het meest waarschijnlijk.
Je bent tot een zekere leeftijd verplicht om naar school te gaan. De overheid betaalt ook grotendeels de kosten voor je scholing.

In sommige gevallen krijg je geen waarschuwing of boete, maar wordt de kinderbijslag ingetrokken. Bij 26 jongeren is in 2010 en 2011 de kinderbijslag stopgezet.

Als dit de eerste keer is dat je een gesprek hebt met de leerplicht ambtenaar dan kan hij dit ter sprake brengen. De leerplichtambtenaar kan ook een boete geven. Dit gebeurt vooral als ouders kinderen laten spijbelen en bijvoorbeeld op vakantie gaan (luxe spijbelen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt nu nog niet aan de orde: http://www.leerplicht.net/webpages/nieuws.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me ook, maar ik wil wel een nieuw antwoord geven. Ik vind jouw antwoord ook het meest logisch naar wat de vraagsteller morgen te wachten staat. Maar in de vraag staat "ik heb veel gespijbeld". De wetgeving is: "Ook wanneer een 16- of 17-jarige, 16 uur of meer spijbelt in een periode van 4 weken, en dus niet naar school gaat, vervalt het recht op kinderbijslag." Ik ben zelf docent en wil ook alleen maar aangeven dat school niet vrijblijvend is. Ik adviseer de vraagsteller om met een goed antwoord te komen waarom hij/zij spijbelt. En hier ook eerlijk in te zijn. Daarnaast lijkt het me goed om samen met de ambtenaar te gaan kijken hoe dit spijbelgedrag kan worden voorkomen. Misschien is er geen boete voor nodig, maar dat er iets moet veranderen staat vast!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook dat het pas is als men BLIJFT spijbelen: "De leerplichtambtenaar meldt alleen schoolverzuim aan de SVB als de ouders en/of hun kind het schoolverzuim hadden kunnen voorkomen en/of het kind blijft spijbelen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jihaneeee: als je vriendin gepakt wordt volgt er meestal een boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jihaneeee: hier wordt steeds vaker op gecontroleerd. Er kunnen forse boetes worden uitgedeeld. Ik lees er net een artikel over in de krant. @Pelle: het intrekken van de kinderbijslag is zo'n beetje wel het zwaarste middel. Bij luxe spijbelen (met ouders op vakantie en eerder van school) kan je meteen flinke boetes krijgen (vanaf 75 euro per dag) als het wordt gemeld door de school of als de leerplichtambtenaar op school controleert (dat gebeurt steeds vaker).
Waarschijnlijk dikke boete ong 200euro en inhalen tijdens vakantie, verder niets bijzonders.