hoelang duurt de studie aan de universiteit om kinderarts of oncoloog te worden?

en wat is het verschil tussen bachelor en master? ook heb ik een vraag hoelang de opleiding psychologie duurt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (1)

Voor kinderarts moet je eerst 6 jaar studeren voor basisarts (al hebben ze het er momenteel over dat dat 5 jaar zou moeten zijn) en dan nog 5 jaar voor je specialisatie. http://www.scholieren.com/werkstukken/10793

Oncoloog schijnt een jaar langer te duren: 4 jaar interne geneeskunde en dan nog 2 jaar oncologie.
http://www.medifora.nl/showthread.php?t=5019

Psychologie: een bachelor duurt 3 jaar en de master 1 of 2 jaar, afhankelijk van de richting die je kiest.
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/38498-psychologie-studeren-universiteit.html

Waar staat bachelor en master voor?

'Bachelor en 'master' zijn graden voor mensen die een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond. Na een 4-jarige hbo-opleiding aan een hogeschool of 3 jaar aan de universiteit krijg je de graad bachelor. Daarna kun je nog 1 of 2 jaar doorstuderen voor een master. Dit kan een hbo-master zijn, maar ook een universitaire master.
Terug naar inhoudsopgave
Waarom het bachelor/mastermodel?

Het belangrijkste doel van het invoeren van het bachelor/mastermodel (bamamodel) is het vergelijkbaar maken van de opleidingen op Europees niveau. Dit zorgt voor een aantal voordelen:

Aansluiting met andere Europese opleidingen
Meer mogelijkheid tot uitwisselingsprojecten tijdens je studie
Mogelijkheid om na je studie in het buitenland aan het werk te gaan of verder te studeren

Hbo-bachelor en wo-bachelor

Een hbo-opleiding duurt 4 jaar en dan ben je (hbo-)bachelor. Een hbo-bachelor is over het algemeen praktijkgerichter. Na een hbo-bachelor ben je klaar voor de arbeidsmarkt. Maar je kunt ook in voltijd, of later als je werkt in deeltijd, doorstuderen voor een hbo-master. Bij de universiteit ben je na 3 jaar (wo-)bachelor. Na de bachelorfase is je wetenschappelijke opleiding nog niet afgerond, pas in de masterfase specialiseer je je en word je voorbereid op de arbeidsmarkt of een wetenschappelijke carrière. Hbo-studenten met een bachelordiploma zijn dus niet voorbereid op een wo-master. Over het algemeen moet je dan eerst een schakelprogramma doorlopen.
http://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studie-kiezen/bachelor-master/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mooi uitgebreid antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Emma, later zag ik dat er nog zo'n vraag was met ook goede antwoorden. Die vraag is nu helaas verwijderd. Zonde van de moeite van de anderen!