Heb je altijd recht op certificaten?

Mijn zusje deed tot vorige week de opleiding secretarieel medewerker. Alle examens heeft ze gehaald met hele goede cijfers, alleen haar stage kan ze niet afmaken doordat de school het haar erg lastig maakt (verhaal is te lang om hier uit te leggen)
Nu belde ze naar school om haar certificaten aan te vragen en kreeg ze het antwoord: "nee, je hebt geen recht op de certificaten."
Nou lijkt mij dit heel onlogisch, ze heeft er zelf keihard voor gewerkt.
Maar voordat ik eens naar die school ga bellen (zij durft niet zo goed meer) wil ik toch van jullie weten:
Heb je altijd recht op certificaten en kan je deze opeisen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ze zit in een LSSO traject (school met simulatiebedrijf)
dus eigenlijk heeft ze alle onderdelen van de opleiding ook in de praktijk al gedaan en gehaald.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ha, die Michelle1986;

Ik denk dat het gedoe over de stage(s) van je zus hier het breekpunt vormen. En als de stages als onderdeel van de certificaatseisen vermeld staan is dat op zich terecht. Los van het feit dat het tussen je zus en de school niet botert. Ik raad haar aan een gesprek tussen haar, de schoolleiding en haar stagebegeleid(st)er te organiseren om de lucht te klaren en samen tot een oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zover ik weet heb je hier gewoon recht op. Informeer even bij de IB-groep, zij weten dit ook wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben aan het zoeken! Bedankt!
Als in de voorwaarden voor het behalen van certificaten staat dat er een stage afgemaakt moet worden dan kunnen ze je inderdaad het certificaat onthouden. Misschien eventueel met de juiste aanpak en wat stroop smeren dat de school uit coulance het certificaat toch af wil geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie ballen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Lora!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Ik heb ook wel een cursussen gevolgd waar ik geen certificaat van kreeg. Het zou wel zo netjes zijn.

Misschien dat je haar stageplaats kan benaderen en vragen of het toch mogelijk is een dat zij een beoordeling kan krijgen op papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is als stagair de secretaresse van de directeur van de school :s Denk niet dat hij meewerkt.... maar toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai dat is minder. Probeer het met een goed gesprek. Met stroop vang je tenslotte meer vliegen dan met azijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Dan denk ik dat ik nog een paar dagen wacht.... Ze hebben het haar zo moeilijk gemaakt dat ik aardig boos ben. Dacht dat pesten iets voor kinderen was maarja.. *zucht* Weer bedankt trouwens haha
Het lijkt me niet meer dan billijk dat de school haar moet faciliteren. Als ik het goed begrijp heeft ze de gehele opleiding afgerond, behalve de stage. Ik hoop dat de examens zijn afgenomen door een onpartijdige externe partij en niet door de school zelf. Je kunt die exameninstantie zelf benaderen en dit verhaal voorleggen.
Ook lijkt het me nuttig rond te kijken waar dezelfde opleiding ook wordt gegeven. Zonder certificaten kan ze op basis van cijferlijsten en dergelijke goed aangeven waar ze staat, en wellicht daar met een leuk aantal vrijstellingen haar opleiding afronden.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. De school kan het je flink moeilijk maken en vanalles afpakken, maar niet wat je daar geleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd! Ik zal dit haar laten lezen, krijgt ze weer een beetje moed van! Bedankt!
Nee, hier heeft ze geen recht op. Pas op het moment dat aan alle voorwaarden voor vooltooiing is voldaan kan je aanspraak maken op een diploma / certificaat voor de opleiding.

Je kan er wel om vragen, maar een certificaat dat zomaar wordt uitgegeven heeft geen waarde: Zelfs diploma's moeten door NVAO gecontroleerd worden voor ze rechtsgeldig & geaccepteerd worden als diploma in het nederlands onderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van de school. Ik heb ook eens een opleiding gevolgd zonder stage (omdat ik werk kreeg aangeboden) en toen hebben ze me uit coulance toch een certificaat gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een certificaat is een soort diploma, maar dan voor een of meerdere vakken die samen niet voldoende zijn om een diploma op te leveren. Op een certificaat staan het vak of de vakken waarvoor je als eindcijfer een zes of hoger hebt gehaald. De cijfers staan op de cijferlijst die bij het certificaat hoort.

Dagscholen voor havo en vwo reiken geen certificaten uit, maar cijferlijsten.
De certificaten van een vavo-instelling (vavo is voortgezet algemeen volwassenen onderwijs) en van de staatsexamens zijn even veel waard.