Hoe kan ik het best samenvatten?

ik maak nu al wel samenvattingen maar dan schrijf ik bijna alles over en dan kost het me heel veel tijd. zoals nu ik ben nu bezig met 5 paragrafen biologie samen te vatten en dat kost me echt teveel tijd. Ik wil graag een samenvatting maken waarvan ik wel heel erg goed kan leren maar waarin ik niet teveel tijd stop. wie heeft advies? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je nog veel of lang moet studeren is het van belang dat je leert goede samenvattingen te maken. Niet alleen van een boek, maar hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld een verslag van een lezing of vergadering.
Schrijf op wat je belangrijk vind. Schrap vervolgens de helft van de tekst, zonder qua inhoud veel weg te doen.
Doe die stap nogmaals, en herformuleer daarbij de hoofdpunten kernachtig, en laat alle details en nuances weg.
Door dit regelmatig te oefenen (wat nu extra tijd kost) leer je voor de rest van je leven om wat je hoort of leest kernachtig samen te vatten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft me geholpen!

Andere antwoorden (5)

Tips zijn: Een paar keer lezen zodat het in je hoofd zit, en dan alles kort opschrijven (in je eigen woorden dan leer je het sneller).
Ook kan je belangrijke dingen markeren.
Als ik jou was zou ik voorbeelden en citaten weglaten (tenzij de citaten heel belangrijk zijn).

En als je moet leren voor de toets zou ik een spiekbriefje maken en dat heel vaak gaan leren, en alles wat je weet ervan af strepen, dan heb je uiteindelijk alles in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per Alinea de belangrijkste zin er uitpikken (of zelf samenstellen). Zo ga je het hele verhaal door en op het eind heb je maar een paar zinnen. Dus 1 zin voor 1 alinea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed samenvatten kun je prima leren, door er een mindmap van te maken.

Dat kan ook heel gemakkelijk op de computer met een gratis programma. Bijvoorbeeld Freemind.

Je moet dan per se alles een woord kiezen, of een kort zinnetje. De structuur zit hem in het aanleggen van knooppunten.

Je kan alles heel gemakkelijk veranderen, verplaatsen, toevoegen en weghalen.
Ook kun je de mindmap exporteren naar Word, om het daarna tot een verslag te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee die mindmaps zijn verschrikkelijk. Dan moet je allemaal van die rare tekeningetjes mee maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freemind is een computerprogramma. Je hoeft alleen maar tekst in te typen, wat ik hierboven schrijf.
Dus dit programma is voor jou heel geschikt!
En als je het prettig vind, kun je ook met gekleurde lijnen werken en andere 'leuke' dingen toevoegen, maar het hoeft dus niet.
Samenvatten hoeft niet, als je dat moeilijk vindt kun je ook vragen maken en daar de antwoorden onder typen. Uitprinten en dan leg je een papiertje op het antwoord en schuif je zo per vraag naar beneden.

Kijk voor voorbeelden van samenvattingen anders eens hier: http://www.scholieren.com/werkstukken (kijk naar de samenvattingen en de vakken, misschien staat jouw boek er wel bij).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede samenvatting maak je in een paar stappen door jezelf de volgende vragen te stellen:
1. Wat is de hoofdgedachte (wat is het belangrijkste wat de schrijver mij wil vertellen)?
2. Wat zijn de kernzinnen per alinea (max. 2 per alinea)?
3. Wat is er nog meer belangrijk om te melden?