Ik zit op het particulier onderwijs HBO in Rotterdam. Wij hebben 1 week studieweek. Mogen ze ons dan 11 uur per dag 4dagen op school houden wettelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

HBO kent geen aanwezigheidsplicht, en als die wel bestaat is het een regeling op papier. HBO studenten zijn oud en wijs genoeg om zelf te bepalen of ze wel of niet aanwezig moeten zijn.

Als er dringende redenen zijn om die 4 dagen niet of gedeeltelijk bij te wonen, overleg dan met docenten of schoolleiding. Als je argumenten redelijk zijn, zullen ze je heus niet verplichten of van je verlangen dat je aanwezig bent.

Maar omdat je het hebt over een particuliere opleiding, zou ik in de eerste plaats eens vragen aan diegene die je studie betaalt, of je wel of niet aanwezig moet zijn. Het antwoord daarop lijkt mij een stuk relevanter dan wat je wettelijke recht is. En als je je studie zelf betaalt, kun je precies dat doen wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je de vraag omdraaien. Hoeveel tijd en energie heb jij er voor over om te slagen? Je bezoekt een particuliere opleiding. Die kunnen dat eisen van hun leerlingen. Hun is er veel aan gelegen dat zoveel mogelijk van hun studenten slagen. Maar hun belang is ook jouw belang. Want ik neem aan dat jij ook graag wilt slagen. Natuurlijk kunnen ze je niets verplichten, maar ze kunnen wel tegen je zeggen, maar ze kunnen je wel van hun opleiding verwijderen. Ik denk dat je bevoorrecht bent met zo'n opleiding. Ik zou gewoon gaan. Laat zien dat je een Rotterdammer bent: niet lullen maar poetsen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Als je later een baan krijgt, ga je dan ook zo lopen mauwen als je een keer moet overwerken? Ik werk dik 90 uur per week en daar krijg je echt niets van hoor!