Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor opleiding kan ik het beste doen als ik later een psycholoog of medewerker wil worden in een eetstoorniskliniek?

Wel een mbo opleiding, al ga ik na het mbo natuurlijk wel door naar het hbo en e.v.t. universiteit als dit nodig is, want dit is echt wat ik graag wil!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit niet voor niks op het MBO. Kun je het nog wel graag willen, maar als de universiteit te hoog gegrepen is, houdt het op. Dus 'natuurlijk ga je wel even door naar de universiteit' zou ik voorlopig maar even ver in je achterhoofd houden.
En nu je vraag: de opleiding die het beste bij je wensen aansluit is Sociaal Pedagogisch Werk (SPW), een MBO-opleiding die verspreid over Nederland onderwezen wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SPW bestaat niet meer....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je psycholoog wilt worden zul je toch echt de universitaire studie psychologie moeten volgen. In zo'n kliniek werken vast ook groepsleiders ofzo, waarschijnlijk heb je daarvoor iets van een maatschappelijk werk-opleiding (HBO) nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je psycholoog wilt worden, moet je psychologie studeren. Dat is een universitaire opleiding van (minimaal) 4 jaar en als je echt patiënten wilt behandelen, wordt eigenlijk standaard gevraagd dat je minstens ook een aanvullende GZ-opleiding doet, dus dat je na de universiteit nog minstens 2 jaar doorstudeert. Dat is een lang traject hoor, zeker vanaf het MBO, en zal ook lang niet voor elke MBO-leerling haalbaar zijn.

Tegenwoordig zijn er ook opleidingen HBO-psychologie, maar wat je hier precies mee kunt, is onduidelijk.

Als je in een eetstoorniskliniek of een andere GGZ-instelling zou willen werken, kun je waarschijnlijk het beste kiezen voor verpleegkunde of voor SPW (sociaal pedagogisch werk). Beide opleidingen kun je doen op MBO-niveau, en beide bieden ook doorstroommogelijkheden naar MBO. Voor verpleegkunde is dat natuurlijk HBO-verpleegkunde, en voor SPW is dat SPH, sociaal pedagogische hulpverlening. Vanuit beide richtingen zou je een begeleidende of ondersteunende rol kunnen vervullen als bijvoorbeeld groepsleidster in een kliniek. Ik denk dat je met verpleegkunde nog het meeste kans maakt. Maar als je echt gezet bent op het (individueel) behandelen van patiënten met een eetstoornis of andere psychiatrische stoornis, kun je waarschijnlijk weer beter kiezen voor SPW, om dan door te gaan voor maatschappelijk werkster of sociaal pedagogisch hulpverlener.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SPW is nu opgedeeld in twee opleidingen: Maatschappelijke Zorg (MZ) en Pedagogisch Werk (PW)
Er zijn verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld Maatschappelijke Zorg (was voorheen SPW) of Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening. Deze opleidingen passen het beste bij jouw belangstelling denk ik. Met een diploma MZ of SMD zou je aan het werk kunnen gaan, of verder leren in het HBO. Ook daar zijn veel mogelijkheden, zoals SPH, MWD, of HBO Psychologie.
Via onderstaande link kan je veel informatie vinden over zowel beroepen als opleidingen binnen de zorg en welzijn-sector.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding