Hoe werden kinderen in de voormalige Sovjet-Unie opgevoed?

Wat waren de verschillen met de westerse opvoeding? Wat gebeurde er met met weeskinderen of gehandicapte kinderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De opvoeding was er erg streng. Daar stond tegenover dat de staat je veel kansen bood. Zo kon je veel jaren piano studeren op staatskosten. Deed je je best niet, dan was het feest uit. Dit verklaart dat Russen vaak hoge toppen scheerden in de richting kunst, maar ook in sport.

Heel veel structuur. Veel staatsopvang voor werkende ouders. Kinderen leden daar niks mee, want alle kinderen hadden werkende ouders. Nadruk op de collectieve verantwoordelijkheid. Individu in dienst van het collectief. Nadruk op normen en waarden, mijn en dijn. Geen belangstelling voor godsdienst. Eigen verantwoordelijkheid werd minder gestimuleerd. Als ik nu in contact ben met mensen met die communistische opvoeding, dan merk ik dat de aanpassing voor hun veel makkelijker is dan voor mensen met een Islamachtergrond. Toegevoegd na 6 dagen: Weeskinderen gingen naar een internaat. En gehandicapte kinderen werden thuis gehouden, uit het zicht van anderen. Men ontkende dat er gehandicapten waren. Die stierven meestal jong.

Alle kinderen waren verplicht lid van een jeugdbeweging, pioneri, en vanaf hun 14de jaar in een vervolg-jeugdbeweging, komsomoli. Ze droegen uniformen en rode halsdoeken, niet aleen op de bijeenkomsten, maar ook op school. Je zou het kunnen vergelijken met de padvinderij bij ons (of met de Hitlerjugend), maar de padvinderij is niet verplicht en daar was dat wel zo. De opvoeding en discipline was streng en de verering voor de communistische beweging en de leiders groot. De pioneri en komsomoli moesten ook verplicht aan allerlei manifestaties deelnemen. Ouders werkten vaak in ploegendienst en dan aten de kinderen in de kantine (stol) van de school. Kinderen werden, meer dan bij ons, opgevoed door hun opa's en oma's.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100