Is leren op de dag van je tentamen echt slecht?

Ze zeggen wel eens dat het slecht is wanneer je op de dag van je tentamen/toets nog leert, dit niet goed is. Je zou het dan minder goed doen is dit waar of een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Een fabeltje.
Als je helemaal niet geleerd heb en de dag van de tentamen/toets nog probeert te leren zal je tijdens de toets meer weten dan nog ff snel geleerd te hebben.

Maar als je al heb geleerd en de dag van de tentamen/toets alles nog ff doorleest zal je het beter doen.
Je hebt het doorgelezen dus het staat nog fris in je geheugen als je iets ziet in de toets zal het je dan ook bekend voorkomen.

Conclusie:
Op de dag van de tentamen/toets nog leren heeft alleen positieve gevolgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Behalve als je natuurlijk gaat leren ipv het ontbijt oid.
Maar dat spreekt voorzich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij mij heeft het altijd gewerkt. Ik haalde altijd tienen. Maar na het tentamen was ik ook alles weer vergeten. Dus als je het voor langere tijd wil onthouden, dan is het beter om de stof vaker te herhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onderzoeken blijkt dat je dingen beter onthoudt nadat je een nacht van voldoende slaap achter de rug hebt. Slapen, en dan vooral ook dromen, helpt om dingen te verwerken die je overdag hebt meegemaakt en opgenomen, ook (nieuwe) informatie.

Dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht is om te leren op de dag waarop je een toets hebt. Je onthoudt het beter wanneer je langer vantevoren begint met studeren, maar het is niet zo dat als je vlug vantevoren je nog even iets leert of overkijkt, dat per definitie slecht is. Als je nog helemaal niets had geleerd, is het natuurlijk sowieso beter om nog te gaan leren, ook al is dat dan op de dag van je toets of tentamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor!

Zo heb ik al mijn diploma's gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan of jij in staat bent om de stof dan te onthouden. Sommige mensen zijn gebaat bij veel herhaling en sommige mensen slaan alles na 1x leren al op. Je moet voor jezelf helder hebben wat voor jou de beste manier van leren is.