Problematische groepssituatie, hoe op te lossen?

In één van mijn klassen bestaat een problematische groepssituatie. Een meisje wordt gepest door de klas. Haar vriendin wordt aangespoord om de vriendschap op te geven maar wil dat gelukkig (nog?) niet. Ze wordt gepest omdat ze diepe decolletés heeft en de (grotendeels) allochtone klas dat niet accepteert. Haar zeggen dat ze andere kleding moet dragen zal niet werken.

Hoe los ik deze situatie op, als jullie meer informatie nodig hebben: vraag maar!

Toegevoegd na 47 minuten:
Je zou denken dat ze een verlegen meisje is maar ze is ontzettend assertief. Toen ze die opmerkingen kreeg over haar decolleté ging ze daar heel fel tegenin.

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Toegevoegd na 1 uur:
Dit speelt trouwens in een eerste klas MBO, de leerlingen zijn dus al wat ouder (tussen de 16 en 23 in deze klas).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw positie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leraar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leraar. Wel een stagiair maar ik geef deze klas wel les en hoop de mentor te kunnen adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen is op grond van de grondwet vrij om zich conform de eigen identiteit te gedragen. Dat deze identiteit niet overeenkomt met die van de ander is geen reden om deze aan te passen. Als de omgeving controle uitoefent op iemands vrije keuze krijg je een politiestaat. Dat is wat we in liberaal Nederland niet willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazz. Mijn vrouw en kinderen zijn allochtoon, zie dus mijn antwoord. (uit de tweede wereld om in cliches te spreken).
Mijn ervaring met pesters en pestgedrag levert op dat de meeste protocollen, hier door anderen genoemd, meer dweilen met de kraan open is. Duurt te lang en de schade wordt onherstelbaar als het niet helemaal aan het begin al is opgemerkt en aangepakt.
Derhalve heb ik, voor mijn kind, zelf maatregelen moeten nemen. Overigens geen kleding issue maar eerder jaloezie op schoolresultaten, ik denk gerelateerd aan zijn grote broer en diens cijfers.
Hij zit nu op een school waar grote broer niet bekend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat de vraagsteller de woorden allochtoon & decolleté gebruikt. Het probleem is namelijk van alle tijden, gezinde & achtergronden. Mensen zijn kuddedieren en wat is er makkelijker om de kudde bij elkaar te houden dan om een gemeenschappelijke 'vijand' te hebben?
Wij doen [deden] het allemaal, op school, in de politiek, religie en bij sport. Het is iets dat alleen maar oplosbaar is door een ander, misschien minder persoonlijk, slachtoffer te kiezen.
In het leger gebruikte we [in mijn tijd :) ] de Russen als de gemeenschappelijke vijand, dat verbond de Amsterdammers met de Rotterdammers, de gelovige met de zondaars.
Laat de kinderen een nieuw & positief vijandbeeld opbouwen, en klaar is je groepsvorming.
Onze klas scoort beter dan de klas hiernaast!
Onze klas rent sneller!
Onze klas doet meer aan goede doelen!
etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat groepen mensen verbroederen als ze een gemeenschappelijke vijand hebben is bekend maar het lijkt me nou ook weer niet handig om het probleem te verleggen van dit meisje naar een andere groep of wat dan ook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het probleem terug op botsende culturen.
In de islam staat bedekkende kleding voor respect. "Je brengt een man niet zomaar in verleiding met je mooie haar, en al helemaal niet met een blote navel...".
In onze cultuur is er respect voor de eigen keuze. Uiteraard gaan deze twee uitgangspunten niet samen.
Dat schept onzekerheid, en dus pestgedrag. Daarom denk ik dat het bewust worden van deze cultuurverschillen veel duidelijk zal maken.

Het beste antwoord

Ik ga ervanuit dat je leraar bent.
Dit oplossen zal erg moeilijk worden. Zelfs als de jongedame haar kledingstijl aanpast, is dan een gedwongen aanpassing, zal dit mi. niet direct het pesten doen ophouden.

Ik zie maar 2 wegen om dit op te lossen. Een harde lijn is: Alle pesters de klas uit. Ook als dat inhoudt dat er 25 van de 30 geschorst worden. Per slot mag je van een ieder eisen dat ze anderen accepteren zoals die zijn. Per slot willen ze zelf ook geaccepteerd worden met al hun eigen principes. Dit uiteraard na een laatste les over normen en waarden, verschillen daarin tussen groepen mensen en leren samenleven met mensen die niet dezelfde normen en waarden aanhouden die een persoon zelf wel heeft.

De andere: Spiegel voorhouden aan de jongedame...vraag haar of ze nudisten in de klas zou accepteren als medeleerling...in nudisten "kostuum".

Vermoedelijk stelt ze dat niet op prijs en zou ze bezwaar maken.
Dan haar voorhouden dat haar kleding voor die andere kinderen gelijk staat an zoals zij tegenover nudisten zou staan. Lijkt me de enige manier om de dame haar kledingstijl te laten veranderen...zonder garantie dat pesten ophoudt overigens.

(houdt zelfs dan het pesten niet op dan blijft mi. alleen de harde lijn over. De gepeste mag geen slachtoffer worden van de pesters ongeacht groepsgrootten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt hoogtijd dat in het onderwijs de harde lijn weer terug komt, dat half was gedoe richt meer schade aan dan goed.

Andere antwoorden (15)

Ik begrijp niet helemaal waarom andere kleding bij voorbaat al wordt afgeserveerd. Het is op school niet echt passend om met een diep decolleté rond te lopen. Als dit het enige probleem is, zou andere kleding dé uitkomst zijn.

Maar als dat niet lukt zou je een les kunnen besteden aan uiterlijk. Bijbehorend materiaal met voorbeelden waarin mensen elkaar veroordelen op hun uiterlijk en achteraf blijkt dat de persoon anders is dan ze dachten.
Hierover met de klas in discussie gaan. Hopelijk worden ze zich dan bewust dat het ook anders kan.
Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Het is vrij gecompliceerd. Kan me indenken dat je bezorgd bent. Er zitten vrij veel allochtone leerlingen in je klas.
Kun je evt. bespreken dat ieder vrij is om zich te kleden zoals hij wil. Sommige moslima's willen een hoofddoek dragen en vinden het niet prettig om daarover aangevallen te worden. Zo is het voor dit meisje ook niet prettig om door haar kledingkeuze te worden gepest.
Misschien herkennen ze hier iets in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer slecht antwoord. Sedert wanneer moeten kinderen zich aanpassen aan de kleding keuze van derde en dan zeker als het gebaseerd is op het geloof. Een mentaliteitsverandering is hier de oplossing, respect voor elkeen en ook voor de kleding keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een uitzending van Oprah die hierover gaat. Aan het begin van de uitzending doen ze net of er een onderzoek is geweest en dat daaruit is gebleken dat iedereen met blauwe ogen en blond haar dommer is (of iets anders dat negatief wordt ervaren) dan andere mensen.
De mensen die het aangaat zijn uiteraard enorm verontwaardigd. Na een tijdje laat Oprah weten dat het onzin is, maar vraagt aan de mensen die dus op hun uiterlijk beoordeeld zijn hoe ze zich voelden toen dat gezegd werd. Die gevoelens komen uiteraard overeen met de gevoelens van ieder ander die vanwege zijn uiterlijk wordt beoordeeld of gediscrimineerd.
Misschien interessant om dat te laten zien in zo'n klas. Juist allochtonen (sorry dat ik het hier toch weer aanhaal) zouden moeten weten hoe het voelt om buitengesloten te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theodbn heeft mijn antwoord niet goed gelezen, daarom vind ik de beoordeling niet echt gegrond. Jammer.
Je hebt hier heel veel mogelijkheden, teveel om op te noemen, maar in ieder geval:

Voorbereidende fase:
1) Laat het meisje (verschillende malen) weten dat je haar probleem erkent en er mee aan de slag gaat, dan voelt ze zich gesteund. Dit is heel belangrijk.
2) Je kunt de leerlingen een sociogram laten maken. Hieruit blijkt hoe de verhoudingen in de groep liggen
3) Voer veel analytische gesprekken uit; Wie zegt wat en waarom? Informatie is belangrijk om je verdere koers te bepalen!

Uitvoerende fase:
2) Zoek uit wie de aanjagers zijn van het hele groepsproces. Vaak zijn het er een paar of soms zelfs één die de oorzaak zijn. Deze moet je het hardst aanpakken.
3) Je kunt speciale lessen over acceptatie van verschillen doen
4) Je kunt één of meerdere speciale lessen doen waarbij je een complimentenspel doet. Het complimentenspel is erop gericht elkaar complimenten te geven en verbetert zo de sfeer in de groep (is te vinden via Google)
5) Je kunt met de ouders van het meisje in gesprek gaan over een weerbaarheidscursus
6) Je kunt een beloningssysteem gebruiken voor de pesters; Bij goed gedrag volgt er een beloning.
7) Blijf in gesprek met de pesters, vraag ze of het wel reëel is wat ze doen, zet ze aan het denken
8) Als het pesten aanhoudt, zullen er op een gegeven moment toch klappen moeten vallen, leerlingen zullen straf moeten krijgen, misschien zelfs (tijdelijk) geschorst moeten worden. Laat weten dat dit gedrag niet getolereerd wordt.

Ik kan nog wel meer bedenken, maar dit is denk ik even het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem ligt bij de pesters, niet bij het meisje. Dus daar een verandering vragen is onjuist. Een diep decolleté is iets wat in Nederland mag, zonder twijfel.

Ik zou de ouders/vaders van de pesters uitnodigen om hier over te praten. Zeker in allochtonen kringen kan dit helpen. Geef duidelijk aan dat het gedrag van hun kind niet geaccepteerd wordt.

Maar het is sowieso een lastig verhaal, want vaak zit pesten dieper dan kleding. Waarschijnlijk is ze een verlegen, niet assertief meisje en is de kleding alleen een excuus om te pesten, niet de reden.

Het bespreekbaar maken in de klas kan ook. Verdeel de klas bijvoorbeeld in groepen die het debat met elkaar aangaan om waarom er al dan niet gepest mag worden. Zet de grootste pesters in de groep die tegen pesten is, dat kan ze net helpen hier over na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een diep decollete mag in je vrije tijd, op het werk of school kan daar ook heel moeilijk over gedaan worden, dat valt onder kledingvoorschriften.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou denken dat ze een verlegen meisje is maar ze is ontzettend assertief. Toen ze die opmerkingen kreeg over haar decolleté ging ze daar heel fel tegenin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beertender > dan komt het waarschijnlijk wel goed. Ik weet niet hoe lang de situatie al duurt, maar de pesters blijven pesten omdat het leuk blijft. En dat is bij assertievere personen is dat vaak niet lang.
Een open discussie over feminisme...? En dan speciale aandacht aan sexuele feminisme. Dus het recht om zelf beslissingen te maken hoe zij zich sexueel uit. ( in kleding, partnerkeuze, kwantiteit en kwaliteit. Het praten hierover... Kweekt awareness.
Vaak wordt er op vrouwen een bepaalde verwachting gelegd over hoe zij zich moeten gedragen... Daardoor worden zij beperkt in hun vrijheid.... Aan de andere kant. Zien welk effect je acties op andere hebben, kan je er voor kiezen om je aan te passen... ( ga geen bespreking in met uitsluitend vrouwen, wanneer je een mooi diep decollete hebt, je zal geen resultaat hebben.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij diepe decolletés wil dragen moet zij dit geheel zelf weten,daar heeft niemand iets mee te maken en dit is dan ook geen reden om zo'n meisje maar te pesten.
Er is eigenlijk nooit een reden om te pesten dus deze pesters moeten aangepakt worden en niet het meisje dat je gepest wordt.

Misschien kun je een groepsgesprek houden in de klas en het recht voor zijn raap in de klas gooien dat je dit pestgedrag niet accepteerd en dat hier gevolgen uit voort vloeien voor degene die pesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige tijd geleden was er op TV een uitzending 'Over de streep' waarbij op grote schaal het pesten op school wordt aangepakt.
Ik was erg onder de indruk van de methode die toegepast werd. Het komt er op neer dat iedereen zijn of haar zwakke en kwetsbare kant laat zien, inclusief leerlingen, leraren en begeleiders. Het wordt uitgevoerd door een Amerikaans gezelschap.
Pesten is vaak gedrag dat voorkomt uit onzekerheid. Je ziet vaak ook dat juist kinderen die zelf vroeger gepest zijn zich gretig aan de kant van de pester scharen, omdat dat veiliger is dat het mikpunt te zijn. Een houding die ook te zien is op Apenheul.
En dat is juist het gedrag wat aangepakt wordt op Challenge Day. Niemand hoeft stoer te doen om zijn/haar eigen onzekerheid te camoufleren.
Deze manier van werken kun je echter niet in je eentje realiseren. Maar misschien heb je iets aan de manier van denken als je het ziet.
Kijk op de site hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je eens moet nadenken of pesten of dat hier echt aan de orde is.
het mag dus duidelijk zijn dat het dus blijkbaar door de groep niet word geaccepteerd.
De oorzaak is dus een peer pressure issue,wellicht wat ongenuanceerd.

En alhoewel ik best geloof dat je mag dragen wat je wilt
op werk situaties worden ook ongeschreven dresscode gehanteerd.

ik heb vaak meegemaakt dat stagiaires en dan voornamelijk meisjes in situaties als sociale werkplaatsen in het algemeen
maatschappelijk en groepswerk. dus ook leraressen
toch het advies kregen zich bedekkend te kleden en ze deden dat uiteindelijk allemaal er is toch over nagedacht .

voor jongens geld dan toch zeker geen ondergoed zichtbaar tegenwoordig en geen slobber broeken (functionele kleding)
ik vind het hier dus niet anders, ook al is het school
of de groep nu autochtone of allochtone zijn het is de groep die bepaald.
bovendien is dit zeker een voorbereiding op het echte werkleven.

in het bekende geval dat een meisje juist wel een hoofddoekje wilde dragen en dat door de groep(school) niet werd geaccepteerd heeft zij ook "verloren".

Ik zou zeggen overleg het eens met leraressen persoonlijk
ik ga er vanuit dat zij zich ook wat meer bewust kleden
t.o.v hun werk

en school is eigenlijk ook een deel gebied van iemands leven
wat specifieke eisen stelt aan gedrag en voorkomen
prive mag ze dragen wat ze wil
maar blijkbaar vereist deze situatie een gepaste kleding code
in klas situaties geld de regel van de groep meer dan en persoonlijk regel.
en wie zeg niet zichzelf te kunnen zijn zonder in dit geval diepe decollete moet bedenken dat kleding de mens niet maakt

Je zou de proef op de som kunnen nemen
door eens te vragen alle leraressen eens een dag super sexy op school komen ;)
en de mannen kunnen vast ook wel wat verzinnen
overdreven jacket vlinderdas enzo ;) roos in knoopsgat of zo
let maar eens op wat er gebeurd
leuk sociaal experiment toch ?
kleding hoort functioneel te zijn en alhoewel school anders is dan werk, op school ben je geen prive persoon. ook niet als leerling.
en je bent niet alleen de alleenbepaler van de ongeschreven regels.

ik zou het anders vinden als nadat ze zich heeft aangepast het pesten doorgaat.
en er geen beloning gedrag ontstaat
dan zijn er dus duidelijk enkele dictators in de groep
die mogen zeker niet het gevoel hebben dat ze gewonnen hebben zij bepalen niet alleen de regels.
maar dat moet je ook echt los zien van auto alloctoon
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +, veel beter dan mijn antwoord, de mijne valt in het niets....haal ik dus maar weg. :-)
Ik vind dit een hele lastige, want hoewel ik geen allochtoon ben, ben ik er ook VOLSTREKT geen voorstander van dat leerlingen (en leerkrachten, wat dat aangaat) naar school gaan in kleding die niet zou misstaan in het uitgaanscircuit, en decolletés, blote buiken en bilspleten, randjes onderbroek, stukken beha en rokjes waar je schaamlippen onderuit komen en dergelijke horen niet thuis in het onderwijs.

Los daarvan vind ik pesten om elke reden fout, en moet deze klas zeker flink worden aangesproken op het feit dat de meerderheid niet de dienst uitmaakt hoe iedereen er uit hoort te zien, zich kleedt, opmaakt, welke muziek hij of zij luistert, wat men eet en dergelijke persoonlijke keuzes, die de eenheidsworst die 'school' heet een beetje doorbreken.

Mijn dochter heeft van tijd tot tijd hetzelfde probleem, al is het in haar geval omdat haar kraagjes te hooggesloten en haar rokken (uitsluitend rokken) te lang zijn, en hoewel het van echt structureel pesten nog niet is gekomen, weten ze er gelukkig in Duitsland wel weg mee, en worden kinderen die rotopmerkingen over elkaar maken zonder pardon al snel een tijdje geschorst, ouders op school uitgenodigd, klassengesprekken en groepsgesprekken gehouden en dergelijke. Nip it in the but, zogezegd. Helaas weet ik dat in Nederland de 'machtsmiddelen' en pedagogische maatregelen wat beperkter zijn.

Anderzijds mag het meisje best weten dat wanneer zij zich aanstootgevend of opvallend kleedt, dat wel HAAR keuze is, en ze er dus ook niet raar van op moet kijken als mensen er daadwerkelijk aanstoot aan nemen. Kuddegedrag is weliswaar het ergst in de puberteit, maar ook veel volwassenen hebben het 'keeping up with the Joneses' vaak nog hoog in het vaandel staan, helaas. De belangrijkste les die kinderen moeten leren is dat ze zichzelf mogen zijn, maar dat dat ook consequenties en grenzen heeft.

Zolang echter het meisje in kwestie er duidelijk niet onder leidt, voor zichzelf opkomt en van zich afbijt, heb je weliswaar geen 'eenheid' in de groep, maar zal ze op de lange duur wel het meeste respect afdwingen. Haar dwingen om te buigen voor de tirannie van de meerderheid is wel het laatste waar ze iets mee opschiet - al ben je dan op korte termijn heel misschien even van de ellende af.

Echt pesten zit echter nooit in kleding. Niet in haarkleur, niet in brillen en beugels, niet in gewicht, niet in intelligentie. Wie uit de boot valt, valt uit de boot, en wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Marleen
Ik weet dat je volgens de regels hier geen opmerkingen mag maken over iemands taalgebruik, maar ik heb een foutje in je tekst ontdekt. (Je schrijft 'leidt' terwijl het in die context 'lijdt' moet zijn)
Aangezien ik weet dat jij nogal van correcte spelling houdt en ook eigenlijk nooit fouten maakt, moest ik wel een beetje lachen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, Lotte ; maar in zulke lange teksten ben ik al blij als echte fouten (i.e. foutgespelde woorden in ELKE context) me opvallen), dus dit overkomt me wel vaker hoor. Ik hou van correct taalgebruik, maar als je er een sport van maakt, zul je mij in vrijwel ELKE post op een paar kapitale fouten kunnen betreppen, hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....betrAppen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, vergissen is menselijk, Marleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, daarom maak ik er ook niet zo'n punt van ;-)
Ik 'zeur' pas over taalfouten als ik nauwelijks meer kan lezen wat er staat, en er overduidelijk geen sprake is van een vergissing, een tikfout of dyslexie. Helaas wordt met dat laatste iets te vaak onterecht geschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat wel ja.
Kort en bondig.
Jij hoeft deze situatie niet op te lossen, deze situatie lost zichzelf op van zodra iedereen (dus ook jij) stopt met extra aandacht te geven aan iets dat ogenschijnlijk niet opgelost wordt zonder onze/jullie bemoeienissen.
Ik ben zelf ex-leerkracht en heb dit vaker meegemaakt in uiteenlopende situaties.

Dit is een verregaande vorm van aandacht vragen en provoceren. Beide partijen willen hun gelijk halen en van zodra leerkrachten partij kiezen is het hek helemaal van de dam.
Er zijn schoolreglementen die dienen gevolgd te worden en dat is het enige waar elke dag opnieuw mag/moet op gefocust worden en ook door leerkracht naar dient gehandeld te worden.

Dit wordt in het heetst van de strijd wel eens vergeten maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.
Test het zelf maar eens uit en verban tegelijk ook maar het woord allochtone en alle andere hokjes-uitdrukkingen uit jouw vocabulaire want die doen qua essentie niets ter zake.

Misschien klink ik niet erg meelevend door het zo sec te brengen maar te emotionele heelmeesters maken in dit geval gewoon stinkende wonden omdat ze zich niet neutraal kunnen opstellen.

Lees er dus de school reglementen op na en hanteer ze met een kordate doch rechtvaardige hand... ook voor jezelf.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En moet je eens kijken wat een puinhoop het is op de scholen, het zelfmoordcijfer onder scholieren vanwege pestgedrag is de laatste jaren meer als verdubbeld. Goed bezig!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar een - van mij. Inderdaad is het gedrag van beide zeiden niet goed, maar om het dan maar te negeren, lijkt me wel de slechtste oplossing. Juist pubers en jong-volwassenen hebben begeleiding nodig naar het echt volwassen zijn en als ze dat op school niet krijgen, dan gaat het mis. Of het worden volwassenen die je niet kunt uitstaan omdat ze altijd hun zin doordrijven of ze kruipen in hun schulp, worden depressief of erger...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil nog even kwijt dat ik zelf enorm ben gepest op de middelbare school, en daar heel negatieve gevolgen van heb ondervonden tot op de dag van vandaag (ben inmiddels 40). Als iemand toen had ingegrepen en OOK mij had geleerd dat mijn gedrag pesten uitlokt, dan had ik een heel ander leven gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke onbegrepen situatie heeft een constructieve reden van bestaan, ook al kan je dat aanvankelijk niet bevatten, begrijpen of aanvaarden, toch brengen tijd en ervaring hier steeds bevestigingen van. Ik begrijp jullie standpunt en ook jullie minnetjes ;-) Ik bedoel dat er niet zomaar een schoolreglement bestaat en dat men van kinderen of jongvolwassenen onmogelijk kan verwachten dat ze regels naleven als leerkrachten enerzijds zelf geen flauw benul meer hebben van de totale inhoud van zo'n reglement en er anderzijds dus niet Bewust naar leven.
Wat ik bedoel is dat er helemaal geen pertij dient gekozen te worden maar dat er gezamenlijk dient terug gekoppeld te worden naar de Basisvisie van de school en die staat beschreven in het schoolreglement.
Van zodra iedereen de aandacht op die basisvisie vestigt wordt er niemand beschuldigd en toch raakt deze situatie automatisch opgelost. Ik heb veel ergere situaties zien verbeteren door er op te vertrouwen dat conflicten zichzelf oplossen van zodra leidinggevenden zelf eens diep in eigen boezem keken. Waar geen eensgezindheid heerst rond de basisvisie van de school daar kan ook geen eensgezindheid heersen onder de leerlingen. Leerlingen geven leerkrachten een uitvergrootte weerspiegeling van hun eigen inconsequentie.
En dát is wat ook de maatschappij is, een weerspiegeling van ons eigen gebrek aan Vertrouwen in het geheel. Conflicten zijn wek-signalen die ons 'dwingen' om intenser na te denken over onze eigen aanpak en onze eigen impact in het grote geheel. Lees mijn antwoord, alsook deze reactie vanuit een neutrale positie, dus niet vanuit je hoofd/ratio maar vanuit je hart/intuïtie. Vroeger zou ik net hetzelfde gereageerd hebben als jullie, vroeger toen ook ik nog niet beter wist en geloofde dat dat alles wat zich buiten mezelf afspeelde los stond van mezelf, lekker niet dus.
We zijn allemaal onlosmakend verbonden en dus evenredig medeverantwoordelijk voor hetgeen zich in onze leefwereld afspeelt.
Wie enkel naar buiten kijkt raakt in de war.
Wie naar binnen kijkt en zichzelf heel goed leert kennen die beseft dat aldaar de bron van alle wijsheid een spelletje speelt met onze voorbestemde onwetendheid. Niets is zo echt of zo werkelijk als het aanvankelijk lijkt, dus ook het zogenaamde negatieve niet. Geloof me maar, dit zijn geen ondoordachte woorden van een zogenaamde zwever. Deze visie is wereldwijd meermaals doorleefd en bewezen! Liefs en test het zelf maar eens uit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het zomaar met je eens ; het reglement dat er IS handhaven, er verder geen aandacht aan besteden, en het waait vanzelf over. ZOLANG inderdaad dat reglement maar wordt gehandhaafd, zowel op het gebied van gepaste kleding als van pestgedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen
Bedankt voor jouw reactie.
Fijn dat je de noodzaak van het collectief handhaven van een reglement kan/wil erkennen en ondersteunen.
Ik heb het in mijn tijd als leerkracht ook onderschat, het waren op een gegeven moment de leerlingen zelf die me hierop wezen via woorden en daden. Persoonlijk zou ik ijveren om in het begin van het schooljaar een aantal rollenspel-lessen of rollenspel-evenementen te plannen rond de hete hangijzers van het reglement. Zo blijven het niet langer holle woorden die steeds minder impact hebben. Ik zou daar zowel directie, leerkrachten, leerlingen als ouders bij betrekken. Eventueel ook mensen uit de beroepstakken die verband houden met de studierichtingen, want deze mensen kunnen vanuit hun praktijk op bepaalde zaken wijzen die later op de werkvloer in hun nadeel spelen.
Dat hoeft dus geen doodse bedoening te zijn, integendeel. Enfin, tijd brengt raad en misschien zijn er al scholen waar men dit bewust lucratief aanpakt, ik heb er geen flauw idee van. Groetjes
Ik adviseer je om gewoon heel hard op te treden Beertender, pesten is volgens mij gewoon crimineel gedrag(?) ik kan niet dit geval specifiek beoordelen maar pesten over het algemeen is gewoon heel erg, ik denk niet dat we daarover hoeven te discussieren, dus als docent zijnde is het echt jouw taak om iets aan dat pesten te doen. Misschien kun je elke leerling die haar pest specifiek aanspreken, dat kunnen er in een klas nooit meer dan 10 a 20 zijn en waarschuwen dat ze dat niet meer moeten doen! Success
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een lastige leeftijdsfase om aan te sporen tot een stukje zelfbewustzijn.

Wat misschien kan werken is een rollenspel uitwerken waarin de focus ligt op pesterijen op 'gewone' dingen. Voor het meisje dat gepest wordt is het decolleté een gewoon iets, dat hoort bij haar het is een keuze die zij maakt.
Anderen maken bijvoorbeeld een keuze in welke merkkleding ze dragen, welke schoenen ze dragen.

Uit jouw verhaal maak ik op dat jij docent bent, in dat geval moet een rollenspel uitwerken niet moeilijk uitvoerbaar zijn. Mocht ik het verkeerd interpreteren en je een klasgenoot zijn dan kun je wellicht met de docent overleggen over het inzetten van een rollenspel.

De effectiviteit van het rollenspel ligt in het gegeven dat iemand geconfronteerd wordt met hun eigen kwetsbaarheid. Dat vereist wel dat je zelf rollen toebedeelt aan de verschillende deelnemers. Maak er geen groot groepen spel van want dan wint de dynamiek van de groep en is het effect weg.

Laat ze in kleine groepjes werken, en laat ze naderhand een kort verslag schrijven over het rollenspel. Met hun bevindingen over de andere deelnemers, en een stukje zelfreflectie ten aanzien van hun eigen gevoelens.

Zorg ervoor dat je een aantal van de agressieve activators uit elkaar haalt en combineert met bijvoorbeeld meer op de achtergrond blijvende leerlingen. Groepjes van 3 tot 4 leerlingen is groot genoeg.
Verdeel de rollen in:
- activator (degene die anderen aanspoort tot pesten),
- onderhandelaar (degene die probeert op te komen voor de kwetsbaren binnen de groep
- passieve observator (degene die observeert maar niet deelneemt, geen enkele richting in)
- het doelwit van de pesterijen

Geef ze ieder apart een doel mee dat past bij hun karakter. Dus de activator stookt de rest op, de observant blijft op de achtergrond etc
Zorg voor een duidelijke tijdslimiet, zodat het niet een eigen leven kan gaan leiden.

Eventueel kun je ervoor zorgen dat hetzelde groepje iedere rol een keer aanneemt. Dat hangt een beetje af van je tijd en mogelijkheden.

Je kunt natuurlijk ook met de groep gaan praten maar ik betwijfel eerlijk gezegd of dat ook maar enig effect zal hebben.

Sterkte ermee, en mocht je het rollenspel gaan inzetten dan zou ik heel graag horen wat de reacties en resultaten waren.

Groetjes
Karen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het probleem aan te sturen moet je je eerst afvragen waar de oorzaak van het probleem ligt. Ligt het bij (en dat is waar je natuurlijk eerst aan denk) de klas die haar pest? Er kunnen verschillende reden bestaan waarom een groep iemand pest. Is het omdat ze haar vreemd vinden? Haar niet kennen en hier niet mee om kunnen gaan? Is het omdat het leeftijdsverschil in de klas te groot is en er geen eenheidsgevoel is waardoor iemand de "vijand" moet worden en er dan wél een groepsgevoel is? Is het omdat er een conflict is ontstaan tussen het meisje én (iemand van) de groep? Voelt de groep zich niet goed? Voelen zij zich om de een of andere reden onderdrukt? Gaat het hier om een etnisch verschil? Is het om een totaal andere reden?

Pesten is nooit goed en heeft altijd een dubbele bodem. Meestal wordt iemand gepest omdat de groep of één of meerdere individuen de gepeste willen leren kennen. Het begint daarom bij plagen en als de gepeste, die zich dan meestal defensief of heel afzijdig houdt, niet reageert, dan mondt het meestal uit in pesten. Dat is natuurlijk maar één voorbeeld. Er kunnen honderden redenen zijn.

Ook de vriendin van het meisje ligt natuurlijk zwaar onder druk nu. Denk je dat hun vriendschap hiertegen opgewassen is? Hoe is de vriendin? Is ze even assertief dan haar? Is ze een groepspersoon?

En welke rollen heb jij allemaal al vervuld? Ben je al met het meisje gaan praten?

Vooraleer je een antwoord hebt op al deze vragen kunnen we een stap verder zetten. Het zou niet goed zijn om een oordeel te vellen over iets dat zo delicaat (want sociale conflicten zijn altijd delicaat) is en het probleem dan te laten escaleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kledingvoorschriften invoeren in de klas.

Kleding dient tot aan de hals gesloten te worden.

Heren dragen een langen broek met overhemd en stropdas.

Dames dragen een rok tot over de knieën en kousen die tot onder de rok rijken.

Hoofdbedekking verbieden.

Elkeen die zich niet aan de voorschriften wenst te houden uit de klas verwijderen (wegpesten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag jezelf af hoe jij zou willen dat anderen zich zouden gedragen als jij in deze situatie zou verkeren.
Maakt het wat uit dat de klas grotendeels uit allochtonen bestaat? Dat lijkt mij niet, onacceptabel gedrag is onacceptabel gedrag. Rekening houden met en respect hebben voor anderen geldt voor iedereen. Ik zou de klas hierop aanspreken en op wijzen, misschien meer in het algemeen want het meisje dat gepest wordt zit er ook niet op te wachten om als voorbeeld te dienen. Misschien kan je een of ander nieuwsbericht vinden uit een krant en hiermee een discussie openen.
Maar een ding is duidelijk, je kan dit niet zijn beloop laten, hier ligt een taak om normen en waarden bij te brengen. Leerlingen zijn ook niet dom, soms moeten ze alleen even doorhebben dat wat ze doen niet netjes is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de leeftijd (16-23) heb je hier dus met (jong) volwassenen te maken.
Dat de(allochtone) jongens opgewonden raken van een diep decollete en dat omzetten in pestgedrag vind ik eigenlijk vreemd. natuurlijk helpt het niet mee dat het gepeste meisje gebekt is en provocerende kleding aan trekt. Toch zal de vrede van beide kanten moeten komen.
met de ouders hoef je geen zaken te doen, op deze leeftijd zijn jongeren volledig verantwoordelijk voor zichzelf
Het is een status quo waarbij (als je de docent bent) je af moet vragen of je deze onverzoenlijke klas les wil geven zonder verdere randvoorwaarden.

Dat het gepeste meisje assertief is en provoceert maakt haar minder slachtoffer dan het lijkt, in feite is ze zelf een van de agressors, naar mijn mening.
dat laat onverlet dat pesten streng verboden is.

het profiel van het meisje ligt wel erg ver af van het gemiddelde gepeste kind.
Deze zijn zelden gebekt en trekken ook als geen provocerende kleding aan.

Er is in mijn ogen dan ook een negatief synergetische situatie waarbij allen een deel van de oplossing aan moeten dragen.

Een afspraak, geen decollete en de jongens stoppen met pesten , is niet de ideale oplossing maar in dit geval mogelijk het hoogst haalbare.

Alleen een antiepestbeleid voeren terwijl de gepeste een provocateur lijkt lost niets op.

Stopt de gepeste met de provocatie dan verplaatst zichthet schuldvraagevenwicht volledig naar de pestkoppen en dan is er pas echt grip op te krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelf ben ik docent geweest in het (jong) volwassenen onderwijs in juist allochtone groepen, soms zat er niets anders op dan persisterende pestkoppen of - provacateurs te verwijderen, helaas soms permanent.
Ik stond bekend als de meest tolerante docent maar ontkwam soms ook niet aan dit soort maatregelen.

Zachte heelmeesters werken hetzelfde als halve maatregelen, je krijgt dan een hoop ge-etter.