Waarom lezen we aan kinderen van 4 tot 6 jaar sprookjes voor?

Volgens Piaget kijken kinderen van 4 tot 6 jaar alleen naar de actie die ze doen, krijg ik straf als ik dat doe, ja of nee? Ze kijken niet naar de bedoelingen die achter de actie zitten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat sprookjes aan deze doelgroep word voorgelezen. Omdat de groep 7 tot 12 jaar dit niet meer geloofd...

Moest even opzoeken wie Piaget was, een Zwitserse psycholoog dus. Het leuke van sprookjes is dat die al zo lang voorgelezen worden en nog steeds vinden kinderen sprookjes leuk en ik heb niet het idee dat mijn of een ander zijn emotionele ontwikkeling hiermee in gevaar is gebracht. Net als Jip en Janneke wat toch in een andere tijd speelt, kinderen 'smullen' er nog steeds van, het gaat kinderen om het verhaal niet de door volwassenen gezochtte achterligende gedachten.

Omdat kinderen hier nog in geloven en ze nog niet kunnen nadenken dat dit helemaal niet kan. In Roodkapje, de Wolf die ze opeet (slecht), grootmoeder (herkenning oma), Roodkapje (zorgzaam bloemen plukken) de jager (de redder). Kinderen herkennen het verschil tussen goed en kwaad. En zitten nog heerlijk in hun fantasie wereld.

Met sprookjes laat je kinderen delen in een gemeenschappelijk cultureel erfgoed. Met "Er was eens ... "open je een wereld die alleen in de fantasie bestaat (en dus veilig is) en je sluit af met "En ze leefden nog lang en gelukkig", zodat je het gevoel van veiligheid nog eens bevestigt. Daartussenin gebeuren allemaal spannende dingen.

Omdat de kinderen graag voorgelezen willen worden, en de oduers graag een verantwoord verhaald voorlezen. Je kan natuurlijk ook 'IT' van Stephen King voorlezen, maar daar krijg je EN nachtmerries van bij je kinderen, en je krijgt zelf een ongemakkelijk gevoel bij dat soort verhalen.

Het is vreselijk gezellig en ontspannend om die kinders voor te lezen, vooral wanneer ze tussendoor luidkeels hun eigen mening verkondigen. Gisteren nog; Kind: 'Mar, kabouters bestaan helemaal niet!' Ik: 'Waarom niet?' Kind: 'Je kunt ze nooit zien.............. maar ze kunnen zich ook wel heel goed verstoppen.' Ik heb de laatste tijd de ervaring dat ik de verhalen die mij werden voorgelezen in die periode nog sterk voor de geest kan halen; en ik begin inmiddels de dubbele bodems/moralen van die verhalen te snappen. Dat waren niet alleen sprookjes maar bijvoorbeeld ook Kleine Sophie en Lange Wapper. Leerzaam dus

Veel sprookjes zijn helemaal niet leuk voor kinderen. Te bizar, te spannend. Zelfs het onschuldige Roodkapje... Ze worden gevangen gezet, oma die wordt opgegeten door een boze wolf. Ik vind veel sprookjes onverantwoord.

Ik lees sprookjes voor aan mijn kids omdat het hun fantasie prikkelt... vaak gaan ze de dag erna in hun eigen spel verder met het sprookje... en tja omdat ze het gewoon leuk vinden... en nee enge sprookjes doe ik nie aan

sprookjes zijn niet geschikt voor heel jonge kinderen... aan kleintjes tot de schoolleeftijd (een jaar of 7) kun je beter verhaaltjes vertellen of voorlezen wat ze uit eigen ervaring kunnen zien en begrijpen... sprookjes zijn meer geschikt voor kinderen in de schoolleeftijd (7 tot 12) jaar omdat die beginnen te zien dat oorzaak en gevolg bij elkaar horen... sprookjes kunnen gezien worden als het proces van rijping, ontwikkeling en bewustwording dat de menselijke ziel moet doormaken... jammer dat men denkt dat schoolkinderen niet meer in sprookjes geloven... ze geloven wel in de krachten van pokemon, actionman en wat ze tegenwoordig allemaal hebben om zich te amuseren en om van te leren...

daar leer je woorden door begrijpen en krijg je een betere woordenschat

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100