Wat zijn de uitgangen van het bijvoegelijk naamword (Duits) zonder lidwoord?

Bijv: "Guter mann"
Welke uitgangen moeten er allemaal achter het bijv. naamwoord?

Toegevoegd na 15 minuten:
Dus zo:

M V O MV
1. (naamval)
2. (naamval)
3. (naamval)
4. (naamval)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu die toevoeging pas, ik ben aardig lang met mijn antwoord bezig geweest denk ik :S Maar ik heb het in plaats van naast elkaar onder elkaar gezet, ik hoop dat je dat ook overzichtelijk vindt.

Het beste antwoord

Oh maar dat weet ik heel goed denk ik. Die ajax man heeft het fout, want je hebt verschillende: voor de der-groep en voor de ein-groep. Die van de ein is (zoals ik altijd vind) het 'moeilijkst'. We moesten het altijd onthouden in de vorm van een sleutel.

Ok, daar komt ie dan:

Der-groep.

Mannelijk
der starke Mann
des starken Mannes
dem starken Mann
den starken Mann

Vrouwelijk
die starke Frau
der starken Frau
die starke Frau

Onzijdig
das starke Kind
des starken Kindes
dem starken Kind
das starken Kind

Meervoud
die starken Kinder
der starken Kinder
den starken Kindern
die starken Kinder

Zoals je ziet komen er bij de onderste 3 bij mannelijk, de middelste 2 bij onzijdig en vrouwelijk en allevier bij meervoud een N achter het bijvoegelijk naamwoord (starken). Als de rijtjes naast elkaar zouden staan zoals ze nu onder elkaar zouden staan en je zou de woorden met een N markeren, komt er een vorm van een sleutel (dat is dus een ezelsbruggetje) Zoals altijd ook de (e)s bij 2e mannelijk en 2e onzijdig, en de extra N bij de 3e meervoud.

_ _ _ _ _ _ + +
+ + + + + + + +
+ + _ _ _ _ + +
en daar is de sleutel :)

Bij de Ein-groep wordt het een graadje moeilijker.

Mannelijk
ein starker Mann
eines starken Mannes
einem starken Mann
einen starken Mann

Vrouwelijk
eine starke Frau
einer starken Frau
eine starke Frau

Onzijdig
ein starkes Kind
eines starken Kindes
einem starken Kind
ein starkes Kind

Meervoud
keine starken Kinder
keiner starken Kinder
keinen starken Kindern
keine starken Kinder

Hier zie je dat bij de woorden die buiten de sleutel vallen de uitgangen per geslacht verschillen. Achter de 1ste mannelijk komt -er, achter de 1ste en 4de vrouwelijk komt alleen een -e en achter de 1ste en 4de onzijdig komt -es te staan. Zolang je dit onthoudt gaat er verder niks mis. Ook hier weer de extra (e)s en de extra n achter de voorgenoemde naamvallen.

Ik zet de site wel even in de bron neer, daar staat alles ook mooi in knipperende afbeeldinkjes op :)

Nou dit antwoord wordt alweer veel te lang, ik zit bijna op die limiet. Zo zie je maar weer dat die ajax man het niet altijd bij het rechte eind heeft :)

Succes met je toets (als je die hier tenminste over krijgt)

Mvg, Spuntje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (2)

nom: en en en en
gen: en en en en
dat: en e e en
acc: en e e en
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mannelijk:
1. kalter Wind
2. kalten Windes
3. kaltem Wind
4. kalten Wind

vrouwelijk:
1. warme Milch
2. warmer Milch
3. warmer Milch
4. warme Milch

onzijdig:
1. kaltes Wasser
2. kalten Wassers
3. kaltem Wasser
4. kaltes Wasser

meervoud:
1. liebe Freunde
2. lieber Freunde
3. lieben Freunden
4. liebe Freunde