Waarom is besloten om een lesuur op de middelbare school 50 minuten te laten duren?

Waarom niet 45 minuten, of een uur? Hoe is de regering op de 50 minuten gekomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Hoe lang een lesuur duurt, is wettelijk vastgelegd. In België en de meeste andere Europese landen is dat 50 minuten. Onderzoek bracht aan het licht dat een volwassene zich maximum 50 minuten kan concentreren. Daarna heeft hij een pauze van 5 tot 10 minuten nodig. Het concentratievermogen van kinderen ligt inderdaad een stuk lager.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

er zijn scholen die 45 minuten regel hebben (mijn school), dus ik denk niet dat het een regerings regel is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit een onderzoek is bewezen dat iemand zich maximaal 50 minuten kan concentreren, daarom juist 50 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op 2 middelbare scholen gezeten. De ene had 45 minuten les, de andere 50.

Beide hadden ze ook een z-uur (zelfstudie) bij de eerste (45 minuten) was dit een half uur en midden op de dag, bij de 2e 50 minuten en het laatste uur van de dag.

Het is dus verschillend per school. Waarom dit is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschilt, ik heb bijv. 50 minuten les, maar daarvan gaan 5 minuten af, omdat je van lokaal wisselt. Die 5 minuten zitten bij de les 'inbegrepen', dus eigenlijk duren lesuren bij ons 45 minuten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OP het DE reden is weet ik niet, maar met pauzeblokjes die 10 of 20 minuten duren, kom je zo mooi aan hele en halve uren. Met kwartieren kom je relatief op wat teveel pauze uit of rekent het lastiger.

Vroeger begon de eerste les om 8.30 en duurde tot 9.20, de les daaraansluitend tot 10.10, en dan pauze tot 10.30

Het derde uur was van 10.30 tot 11.20, het aansluitende vierde uur tot 12.10, en dan weer (nu een half uur lunch-)pauze tot tien over half één.

Vijfde lesuur van 12.40 tot 13.30, zesde uur tot 14.20, en dan -als je pech had- zonder pauze een zevende uur (tot 15.10) en achtste uur (tot 16.00 uur) had.

Zo kwam je voor een hele werkdag mooi op hele en halve uren uit. Inmiddels is het allemaal weer een beetje veranderd, en is het wellicht lastiger de lestijden zodanig uit het hoofd te leren dat je ze na dertig jaar nog kunt opdreunen, maar een zekere logica zat er wel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is neit helemaal waar, mijn lesuren duren 60 minuten ;) meestal heb ik:
1 uur les
20 minuten pauze
1 uur les
30 minuten pauze
1 uur les