Wat is de beste mbo-opleiding om naar hbo lerarenopleiding te kunnen?

Ik zit op dit moment op SPW3, wil hierna naar 4, maar wil daarna de lerarenopleiding geschiedenis doen. Kan dit? En zo nee, naar welke opleiding moet ik nu dan switchen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging kijken of ik hbo lerarenopleiding Nederland kon doen, en ik mocht daar al op als ik via LOI de opleiding Onderwijsassistente had afgerond. Bij 9 van de 10 hbo opleidingen is mbo-4 al voldoende.

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderwijs assistent, daarna kan je naar het HBO

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar met spw4 kan je ook naar het HBO, wil je geschiedenis gaan doen moet je dit op de middelbare school wel in vakkenpakket hebben gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen van mijn opleiding kwamen van mavo of lager, en hadden eerst onderwijs assistent gedaan maar met jouw niveau kun je wel HBO gaan doen, geschiedenis is wel een must, maar volgens mij zijn er verder niet veel eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geschiedenis gehad op het vmbo of op het mbo? Want op het mbo heb ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vmbo. maar ik zal dit na checken bij de school waar je de opleiding gaat volgen, daar vind je alle eisen.
Ja, je kunt na SPW4 naar de lerarenopleiding geschiedenis. Dat kan overigens vanaf meer MBO4 opleidingen. Onderwijs Assistent is ook een goede. Misschien kan je na SPW3 in een kortere tijd OA4 doen. (Duurt normaal 3 jaar, maar met SPW3 kan je misschien in 2 jaar, vraag ernaar op je ROC) Met OA heb je het voordeel dat je stage loopt in het onderwijs. Als je daarvoor kiest heb je SPW3 èn OA4; een sterkte combinatie voor de lerarenopleiding geschiedenis!

Er zijn helemaal geen geschiedenis-MBO-opleidingen. Ik lees dat je wel geschiedenis had op het VMBO. Probeer ook "bij" te blijven, door bijvoorbeeld vakliteratuur te lezen.
Veel succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn overigens géén bijzondere eisen aan de toelating op de lerarenopleiding geschiedenis. MBO4 (maakt niet uit welke) of HAVO (maakt niet uit welk profiel; zelfs het vak geschiedenis is geen eis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad onderwijs assistent af.
zelf zit ik op deze opleiding, maar het is voornamelijk gericht op de basisschool. als je in het middelbaar onderwijs wil gaan werken is hier verder weinig ruimte voor.
het is wel mogelijk om op het middelbare je stage's te doen. maar de opdrachten zijn dan weer gericht op het basisonderwijs.