Officieel mag dat niet. Maar de praktijk is heel anders. 1 op de 5 docenten in het voorgezet onderwijs staat onbevoegd voor de klas. Dat mag ook niet, maar het gebeurt wel.

Het ligt er dus maar aan, hoe hoog de nood is. Als de gemeente Amsterdam voor het openbaar onderwijs 100 invallers tekort komt, dan zul je daar al snel van harte welkom zijn. Maar het is natuurlijk ook zo, dat als een basisschool kan kiezen tussen een bevoegde en een onbevoegde invalkracht, je geen kans maakt.

Als jij een school weet te vinden, waar het alternatief is, om de leerlingen naar huis sturen, dan ben je van harte welkom. Bovendien is het zo, dat er op een basisschool zoveel werk wordt gedaan, buiten het "voor de klas staan", dat er wel wat geschoven kan worden. Als jij b.v. een groepje kinderen helpt, dat slecht mee kan komen, en de leerkracht die dat normaal doet, voor de klas gaat staan, dan is dat een prima oplossing.

Ik las in een brochure van een onderwijsvakbond, dat als je "onbevoegd" bent, je niet hoeft te rekenen op een vaste aanstelling. Dat zoiets wordt vermeld, zegt natuurlijk ook al iets. Als onbevoegd voor de klas staan een onmogelijkheid is, dan hoeven ze dat ook niet te vermelden.

Tenslotte is het ook nog zo, dat je niet "onbevoegd" bent, in de betekenis, dat je zomaar van de straat geplukt wordt om voor de klas te staan. Als je 3e jaars student Pabo bent, zal je toch echt wel een klein beetje verstand van zaken hebben, en weten hoe je zo'n invalklusje aan moet pakken. Je bent dus niet onbevoegd, maar "bijna bevoegd". Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Leuke toevoeging op het eind. ;-)

Andere antwoorden (1)

Officieel mag het niet, je moet gewoon je bevoegdheid hebben.
Ik heb wel na mijn laatste stage, 4e-jaars dus, ingevallen op mijn stageschool. In de laatste week van mijn stage overleed de moeder van mijn mentrix. Ik ben toen nog een ruime week gebleven, en werd toen betaald. Dat kan niet zomaar zonder meer. Officieel, op papier, stond de directeur van de school voor de klas. Hij was ook de eindverantwoordelijke, en uit een of ander potje ben ik betaald.
Als derdejaars maak je denk ik weinig kans.