Klopt het dat biologie (vroeger) op sommige basisscholen met de naam natuurkunde wordt/werd gegeven?

Of althans dat natuurkunde op een boek stond waarin plantjes en beestjes in stonden.

Ik snap het verschil tussen biologie en natuurkunde en ken ook het overkoepelende begrip natuurwetenschappen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij heette het gewoon biologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het beide niet gehad op de basisschool.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik ook niet bliets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee? Leerde jullie niet wat over plantensoorten en iets over dieren op de basisschool? Of noemden jullie het weer anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt,bij de ene school heette het biologie en bij de ander natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, over planten en dieren kregen wij niks op de basisschool. Aardrijkskunde komt wat dat betreft het dichtst in de buurt, maar is toch compleet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt blijkbaar nog over natuurkunde gesproken. http://www.goeievraag.nl/vraag/natuurkunde-leraar-iedereen-punt-extra.208406
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat gaat dan ook over natuurkunde op de middelbare school(neem ik aan).
Ik heb het over biologie die als zijnde natuurkunde aangeleerd wordt op de basissschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het vroeger wel gehad op de basisschool en toen heette het natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is dus precies wat ik vroeg en wat ik ook had. Ik vond dat toen zo vreemd op de middelbare school dat dus de naam van de leer al verkeerd is aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het echt verkeerd is aangeleerd want het komt toch een beetje op hetzelfde neer,alleen werd er op de middelbare school dieper op ingegaan met proefjes die je moest doen of voorgedaan werden door de leerkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het komt zeker niet op hetzelfde neer. Biologie= kennis over levende organismen
Natuurkunde= Fysica, hoe deeltjes en golven zich bewegen. Probleem was waarschijnlijk dat er een boek was dat "Kennis der natuur" heette dat (naar eigen idee) verworden is tot de les natuurkunde doordat dat lekkerder bekt dan: we gaan nu les krijgen met als leidend materiaal het boek "Kennis der natuur". Op de middelbare school moet je dan weer aanleren dat wat op de basisschool natuurkunde werd genoemd biologie is en natuurkunde eigenlijk fysica is.

Het beste antwoord

Dat klopt. Vaak werd het kennis der natuur genoemd.
In klas 6 (nu groep 8) kwam dan ook leerstof aan bod die we nu natuurkunde noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, volgens mij was dat zo. Heel vaag meen ik me te herinneren dat ik op de basisschool (toen nog lagere school (eind jaren '70-begin jaren '80) natuurkunde had en dat dat inderdaad eigenlijk biologie was. Dus les over planten en dieren etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij mij op school niet. Ik maakte voor het eerst kennis met (de term) natuurkunde op de middelbare school.
De leer over dieren en planten werd kennis der natuur genoemd.
Natuurkunde is ook wat anders toch?

Maar ik kan alleen voor mijn oude school spreken, op andere scholen noemden ze het misschien wel natuurkunde...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb nu biologie en Natuur&scheikunde (nask).