mag een leraar mij aanraken als ik dat niet wil?

Toegevoegd na 45 minuten:
bv. als ik achter de pc zit en hij knijpt in m'n schouders

Toegevoegd na 51 minuten:
ik bedoel dat het pijn doet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er iets waar je over wilt praten?
Sterkte als dat het geval is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al doet het geen pijn....hij hoeft niet aan je te zitten. Want wat is de reden van het knijpen?? Zomaar?? Of doe je dan iets wat niet door de beugel kan in de klas. Hoe dan ook, hij kan beter niet aan je zitten, en jij moet het hem duidelijk maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wilde hij een vriendelijk kneepje geven en kwam het harder aan dan hij bedoelde? Kan zomaar zijn.

Antwoorden (10)

Nee als jij duidelijk te kennen hebt gegeven dat jij dat niet wil mag dit niet.
Je bent eigen baas over je lichaam.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +
Niemand mag jou aanraken als jij dat niet wil! Het enige waar je echt bezit over hebt is jouw lichaam, dus wees er zuinig mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe en waar. Als hij je ergens aanraakt (bijv als je een meisje bent je borsten) waar jij het niet fijn vind en wat voor hem sexueel opwindend kan zijn dan is het verboden. Zelfs als jij toestemming geeft mag hij geen sex met je hebben ( ik neem aan dat je minderjarig bent)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Als jij bijvoorbeeld onder een auto wil springen mag je leraar je tegenhouden door je vast te grijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij jou bij je arm pakt omdat je na tig keer waarschuwen nog gedraaid op je stoel zit. Ja dan mag dat. Er wordt tegenwoordig naar mijn idee te veel gedaan alsof iedere leraar alleen maar bezig is met sexuele handelingen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als een aanraking niet sexueel bedoeld is mag een leraar nooit een leerling hardhandig bij de arm pakken.
anneliez
12 jaar geleden
bij de arm pakken hoeft niet gelijk hardhandig te zijn he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardhandig of niet, het mag gewoon niet.
amigo
12 jaar geleden
anneliez dikke + vooral voor die laatste zin!!!!!
anneliez
12 jaar geleden
dank de +ers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me ook wel situaties voorstellen waarin je een leerling hardhandig eruit werkt, bijvoorbeeld omdat 'ie gewoon niet gaat wanneer je 'm zegt te moeten gaan en vervolgens tegenstribbeld als je 'm met zachte dwang eruit wilt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me trouwens af of leerlingen onderling elkaar ook niet aanraken of als de een de ander een elleboogstootje geeft onder een toets ook meteen groot alarm wordt geslagen.
Voor de grap zacht in je schouders knijpen mag heus wel.

Toegevoegd na 9 uur:
Nee dat mag niet, niemand mag jou pijn doen.
Als hij dat doet moet je zeggen dat hij moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet, geen enkele volwassene mag geweld gebruiken tegenover jou. Slaan, schoppen en knijpen zijn verboden. In elke school is een huishoudelijk reglement en gedragscode voor leerlingen én leraren. Er zijn overal strenge regels in verband met aanrakingen.

In elk reglement staat: 'Er worden geen lichamelijke straffen gegeven, ook geen lichte tikken of knijpen in de arm.'

Een aai over de bol of een schouderklopje zijn goede pedagogische middelen, maar énkel en alleen als een leerling gediend is van aanrakingen. Soms zijn aanrakingen niet te vermijden, zoals in de gymles. Maar zelfs dan moet het blijven bij het strikt noodzakelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als jij dat niet wil, mag hij dit niet. De leraar heeft wel een machtspositie, want je zal niet zo gauw tegen hem zeggen "Hou je handen thuis". Ik heb zoiets 53 jaar geleden gehad met een Augustijn, die mij wilde overhalen bij hen op school te komen en die mij in het bijzijn van mijn moeder een half uur "mishandelde". En ook toen durfde ik, noch mijn moeder iets te zeggen. Ik ben vanwege dit lichamelijke niet naar de Augustijnen op school gegaan. Ik weet niet of die kerel pedofiel was, maar het leek er achteraf wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he bah!!! wat naar!!!
Komt het vaker voor? Waarom denk je dat de leraar het doet? Als vriendelijk gebaar? Probeer in ieder geval op het moment dat het gebeurt te laten blijken dat je het niet leuk vindt. Dit kan door wat te zeggen en/of door bijv. van de leraar weg te draaien. Als dit niet helpt of als je het moeilijk vindt om het aan te geven, ga dan naar een decaan of een andere leraar. Bespreek het voordat het probleem groter wordt. Ook al lijkt het een onbenullige handeling. Een ongewenste aanraking kan heel vervelend zijn. Zeker als het vaker voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere handeling die iemand bij een ander doet als dit niet is gewenst is een ongewenste intimiteit en dus verboden en strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je wel eerst weten dat het niet gewenst is. Er zijn zat handelingen die vrij normaal zijn en waarvan mensen vinden dat het kan. Je kunt dan niet zeggen, "maar ik wilde dat niet, het was ongewenst, ik ga hem aanklagen". Ik denk dat een vriendelijk kneepje in de schouder hier ook bij hoort. Misschien was 't per ongeluk te hard, onopzettelijk dus. Het leven is niet zo zwart/wit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar, wat je schrijft is grote onzin, Je hebt met je tengels van een ander af te blijven, Punt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je mag iemands hand niet schudden? Niet even een hand op de schouder leggen als 'ie 't moeilijk heeft, of ter bemoediging? Schouderklopje is verboden? We raken elkaar best veel aan hoor en dat vinden we nog fijn ook. Niet alle aanrakingen zijn taboe, dat zou een eng wereldje worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongeren van pakweg 15-17 jaar hebben ook geen moeite als een leeftijd genoot seks wil....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier wel over een leerkracht en leerling. De leerkracht zit altijd in een machtspositie. De leerling durft vaak niet te zeggen dat hij de aanraking niet wil. Daarom is men met aanrakingen zo streng voor een leerkracht.

Het is ten andere niet enkel om de leerling te beschermen, ook de leerkracht wordt door deze maatregel beschermd. Zo kunnen er geen (vaak onterechte) aanklachten tegen hem worden ingediend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel dat het met machtsposities te maken heeft maar er zijn nu eenmaal jongeren op school ( zo'n klasgenootje heb ik ooit gehad) die er knap misbruik van maakte, zij kreeg een onvoldoende voor een toets, en uit wraak gaf ze hem aan als dat hij haar aanrandde (borsten aangeraakt). Ik heb toch het idee dat er (in veel gevallen ....niet alle gevallen natuurlijk) ook een zekere mate van aandacht bij zit.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opletten is prima, streng opletten ook, maar om te zeggen dat *alle* contact verboden is, is, sorry hoor, onzin.