Hoeveel geld levert een universitaire studie op?

In het kader van de discussie over afschaffen van de studiefinanciering vroeg ik mij af of er ergens een onderzoek te vinden is naar de totale opbrengsten van een universitaire studie (dus hoeveel je gemiddeld in je hele leven in totaal meer verdient dan wanneer je niet gestudeerd zou hebben). Puur financieel; meer plezier of voldoening in je werk bedoel ik niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nogmaals: gemiddeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat mij om dit moment. om te voorkomen dat het koffiedikkijken wordt zou ik dan voorstellen om van alle leeftijdsgroepen daarna ook de huidige situatie te nemen, om het eenvoudig te houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Dat is geheel afhankelijk van de opleiding die je volgt.

Zo zal een afgestudeerde socioloog een stuk minder verdienen dan een jurist.

Dat is dus niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar dus het woord "gemiddeld"
Ik ken geen onderzoek. Je hele leven (stel 40 jaren werken) zal je zo'n € 400.000,-- meer verdienen dan zonder universitaire studie.
Natuurlijk is dit een wilde gok, want de omstandigheden bepalen de einduitkomst die individueel zeer verschillend uitpakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is moeilijk te bepalen als je het tijdvak niet begrenst.
De omstandigheden van iemand die in 1969 afstudeerde en ging werken verschillen hemelsbreed van iemand die in 1986 begon of in 2008.
Voor wat betreft docenten in het 1e graads onderwijs is er een gigantisch verschil tussen voor en na 1986 (HOS akkoord).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kost je kapitalen en tijd om het te halen.En in deze tijd om het terug te verdienen is echt koffiedikkijken.Als het baantje niet wil komen die je zoekt zal je toch genoegen moeten nemen met een uitkering van 1000 euro in de maand en dat tot je aow, nou reken dasn maar voor jezelf uit of je er wel goed aan doet het risico te nemen.