Kun je reiskostenvergoeding krijgen voor het reizen naar school met de auto???

Al dan niet van school, dan van de belastingdienst??

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben 18 jaar en heb door de opleiding géén recht op studie financiering en OV studenten kaart

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor opleiding is dat dan? Zou kunnen helpen dat te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BBL opleiding op MBO 4 niveau, Juridisch Medeweker Zakelijke Dienstverlening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, een BBL, oftewel leren terwijl je werkt. Daar is idd geen stufi en andere zaken voor, omdat je nou eenmaal al een inkomen hebt. (Maar dat wist je al.) Wat je wel kunt doen, is het aftrekken van de belasting. Als je werkt, betaal je belasting en kun je bepaalde kosten aftrekken. Dan moet je van tevoren wel even bepalen of het je wat oplevert om belastingaangifte te doen, of dat je het beter niet kunt doen (doe je het eenmaal, dan verwachten ze de jaren daarna per definitie een aangifte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, dat was me al bekend.
Dat van de belasting is al een deel gezegd, maar niemand kan mij fatsoenlijk uitleggen hoe het werkt in simpele taal..
Wanneer betaald mijn werk mijn school? In welke gevallen? Trek ik het er per jaar af? Of per maand? Etc. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belastingaftrek regel je bij de belastingaangifte. Dat kun je zelf doen, door in het begin van het jaar, nadat je de jaaropgave van je werkgever hebt ontvangen, het aangifteprogramma te downloaden van de belastingdienst. Dat programma vraagt je ergens wel om reiskosten en dan vul je daar in hoeveel kilometers/kosten je hebt gehad. Je kunt het ook laten doen, dan hoef je alleen maar te melden hoeveel kilometers je hebt gemaakt voor je studie. De aftrek gaat dus per jaar. Er is overigens ook nog een andere aftrekpost voor een studie, maar die weet ik zelf niet, want dat doet m'n "belastingmannetje" voor me. Die vraagt altijd of ik nog een studie doe (al is 't een schriftelijke cursus) en dan trekt 'ie daar weer wat voor af. Je werkgever betaalt je studie niet, tenzij je daar afspraken over hebt gemaakt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je mag toch niet altijd je reiskosten van je belasting af halen? Dalijk krijg ik geld terug die ik later alsnog terug moet betalen omdat ik er geen recht op heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/belasting/38830-studiekosten-welke-studiekosten-2011-fiscaal-aftrekbaar.html "Let wel: de studiekosten, niet allerlei kosten van levensonderhoud, zoals kosten inwoning, reiskosten, eten en dergelijke. Ook de rente op een eventuele lening zijn niet als studiekosten aftrekbaar. Wat wel aftrekbaar is zijn studie/collegegeld, boeken, kosten van tentamens, readers, kosten voor EVC-procedures, de pc en dergelijke." http://www.ou.nl/eCache/EMO/1/95/152.html "Dat betekent dat reiskosten naar studiecentrum of steunpunt en kosten van excursies en studiereizen ook niet voor aftrek in aanmerking komen." Ok, reiskosten kun je dus NIET aftrekken van de belasting. Maar als je even die 2 links bekijkt, zie je dat er genoeg is wat je wel af kunt trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahhh..balen..Bedankt voor de sites in ieder geval, misschien dat ik dan nog ergens het dure schoolgeld mee kan terug halen :') Dankje

Antwoorden (4)

Nee, reiskostenvergoeding om naar school te gaan, dat bestaat niet.
Sorry, dat zul je zelf moeten regelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit een andere vraag van je maak ik op dat je 18 bent.
Krijg je dan geen OV-studentenkaart om te reizen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer..het is namelijk toch 50 km in de week (1 dag per week)
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het betreft een BBL/deeltijd opleiding. Ik ben inderdaad 18 jaar, maar heb geen recht op studiefinanciering of OV-studentenkaart.
Daarbij wil ik ook niet met het OV ivm de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th: Er zijn wel degelijk reiskostenvergoedingen voor het reizen van en naar school. Zo kon je "vroeger", toen ik naar de middelbare school ging, een vergoeding krijgen als je meer dan een kilometer of 10 moest fietsen en je niet dichterbij naar school kon. Volgens mij is er nu nog wel een dergelijke regeling. Ook is er een vergoeding als je kind gehandicapt is en daarvoor aangepast vervoer nodig heeft of tever weg moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm... jammer dat mijn school zoiets niet had. 13 kilometer enkele reis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij is dat 20-26 jaar geleden. Weet niet hoe lang geleden het voor jou is. Het was overigens niet afhankelijk van de school, maar van de overheid (misschien plaatselijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij is het 24-18 jaar geleden.
Maar ik vond het eindje fietsen eigenlijk altijd wel lekker (oke, tenzij het echt met bakken uit de lucht gutste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik even duidelijk wezen: je kon een vergoeding krijgen, maar niet zoveel dat je ervan met de auto naar school kon. Meer een tegemoetkoming in de fietskosten. Heb ik overigens nooit gehad, want ik kwam zo'n honderd meter tekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat begreep ik wel hoor.
100 meter tekort... dat is echt sneu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, story of my life :P Kom altijd net tekort, of heb net teveel om in aanmerking te komen. De absurditeit van absolute grenzen...
Ik denk het niet. Waarom zou ik moeten meebetalen aan jouw school? Maar het zou me niet verbazen als hier toch iets voor bestaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen als je een ov pas bij je studiefinanciering hebt, je kunt dan afzien van de ov pas, en inplaats daarvan een financiele vergoeding krijgen, deze vergoeding is veel minder dan de waarde van de ov pas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een inkomen hebt zou je de reiskosten kunnen aftrekken van dat inkomen zodat je iets minder belasting hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar kun je van het inkomen, reiskosten van en naar school ook er af halen dan? En hoe doe je dat dan? Via de belastingdienst offf??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Degene die jouw netto inkomen betaalt draagt belasting af.
Je kunt aan het eind van het jaar met een T-formulier de teveel betaalde belasting terugvragen.
http://financieel.infonu.nl/belasting/16850-formulieren-voor-teruggave-belasting-studenten-2010.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt een antwoord op mijn vraag. Ik draag op dit moment namelijk geen belasting af (bij de ene keer wel, andere keer niet) vanwege mijn contract en het aantal uren (is te weinig) maar mijn vraag is..HOE en WAT dan met die reiskostenvergoeding?? Betaald mijn werk die dan ineenkeer?? Of??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je afgesproken zou hebben met de werkgever dat hij aan jou reiskosten betaalt dan doet hij dat nu al, maar uit jouw verhaal blijkt dat je daar geen afspraak over hebt.
Je werkgever zal waarschijnlijk niet zomaar ineens een vergoeding gaan betalen, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen te vragen.
Je kunt het altijd proberen met de belastingteruggave, maar je kan alleen belasting terugvragen over inkomen waarover belasting betaald is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..Waarom zou mijn werk, vergoeding betalen voor mijn studie? Die link leg ik niet helemaal..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij ook weinig waarschijnlijk, alleen als je de opleiding volgt omdat jouw werkgever je daar naar toe gestuurd heeft dan zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De school is voor mijzelf bedoeld en niet voor mijn werk, dus mijn werkgever zal geen reiskostenvergoeding betalen. Maar ik kán eventueel aan het einde van het jaar het wel terug vragen? Ookal is het niet voor mijn werk? Of kan het dan in dat geval niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de opleiding niets te maken geeft met je werk niet, je werkgever investeert alleen in mensen die wat voor t bedrijf kunnen betekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag ook niet om reiskostenvergoeding van mijn werk.
het heeft NIKS met mijn werk te maken!!