Als ik mijn propedeuse heb behaald op het HBO, geldt er voor het tweede jaar dan weer een studiepunteneis waaraan ik moet voldoen?

In het 1e jaar heb ik mijn propedeuse behaald, deze moest ik behalen om mijn bekwaamheid te tonen. Dit bestaat uit 60 studiepunten en ik heb dus alles moeten halen om dit te krijgen. Nu heb ik mijn propedeuse in mijn bezit, en ben nu bezig aan leerjaar 2, maar geldt er nu weer een studiepunten eis of mag ik nu wel over met eventuele onvoldoendes? Of hoe is dit nu geregeld na het behalen van je propedeuse?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Meestal zijn er 60 te halen punten in een academisch jaar, maar sommige hogescholen werken met andere aantallen. Na je propedeuse ben je vaak vrijer qua aantal behaalde punten. Wel kan het zo zijn dat je voor bepaalde onderdelen (bijv. je scriptie)
een x aantal punten moet hebben gehaald om eraan te mogen beginnen. Dit kan ook weer van hogeschool tot hogeschool verschillen.

Overigens begint na je propedeuse niet echt de eindfase van je studie, dan begin je pas echt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Vaak mag je trouwens geen onvoldoendes houden op je eindlijst om te kunnen afstuderen. Je moet gewoon alles halen, ook als dat betekent dat je een vak (meerdere malen) moet herkansen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is moet je elk jaar een minimum aantal punten halen om aan het eind van je studie genoeg te hebben om te slagen.

Dit kan je het beste aan de hogeschool zelf vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het goed is kun je na het behalen van je propedeuse er zoveel jaren over doen als nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je een goed gevulde portomonee tot je beschikking hebt, kun je er inderdaad zoveel jaar over doen als je wilt.
Gefeliciteerd met het behalen van je propedeuse. Meteen in het eerste jaar,dat is een mooie prestatie. Je komt nu in de eindfase van je studie. Die duurt meestal drie jaar. Maar daar mag je meestal wel iets langer over doen. Per studiejaar moet je een aantal studiepunten halen, voordat je naar het volgende jaar kunt. Maar het kan best zijn, dat je naar een volgend jaar gaat, terwijl je voor een aantal vakken nog een hertentamen moet doen of nog studiepunten moet halen. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar in de praktijk kom je er snel genoeg achter. Anders even overleggen met studiegenoten of docent. Het makkelijkste is natuurlijk al je tentamens in één keer halen. ;-)) Veel succes met je studie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe niet, tenzij ze bij jullie al het bindend studieadvies hebben ingevoerd. Effectief komt dat er op neer dat als je niet voldoende vakken haalt, een studieadviseur met jou een gesprek aangaat om te kijken hoe je je studie nog kan halen. Werkt dat niet, dan kunnen ze je uit de studie zetten. Maar dan moet je het heel bont maken.

Let trouwens op: De nederlandse overheid is nog steeds druk bezig met regels tegen langstudeerders. Dus ookal is er geen minimum om te halen, het is vanuit $$ oogpunt wel handig gewoon zo snel mogelijk je verplichte onderdelen af te ronden.