In het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs (primair onderwijs) is het minimum aantal lesuren over 8 schooljaren (dus van groep 1 tot en met 8) 7520 uur. Het is aan de scholen om deze zogenoemde onderwijstijd over de leerjaren te verdelen. De leerlingen moeten in de eerste 4 leerjaren ten minste 3520 uur les krijgen. De resterende 3760 uur worden over de laatste 4 leerjaren verdeeld. Gemiddeld gaat het om 940 uur per schooljaar.
De lesuren die per schooljaar overblijven kunnen als vakantie worden gegeven. De school is verplicht de indeling van de onderwijstijd en dus ook de planning van de vakanties, op te nemen in de schoolgids.