Waarom wordt staartdeling niet meer uitgelegd op school?

Heeft dit te maken met de moeilijkheid of is het iets anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan je leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de middelbare krijgen ze toch allemaal een rekenmachine.
Cryofiel
12 jaar geleden
Met als gevolg, dat sommige kinderen van 14 nu de rekenmachine nodig hebben (!) om uit te rekenen wat 7+4 is. Dus je vraagt: hoeveel is 7+5? Het kind pakt de rekenmachine en begint te typen. Na een paar seconden klinkt triomfantelijk het antwoord: 35! En het kind begrijpt totaal niet waarom dat antwoord fout zou kunnen zijn, en hoe jij dat zo snel in de gaten had. En al helemaal niet hoe jij weet WAT er dan fout is gegaan bij het gebruik van de rekenmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, mijn leraar is met pensioen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft je dan les?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben al een lange tijd van school af. Mijn kinderen zitten op school en krijgen geen staartdeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het dan aan hun leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek, ik ben net van de basisschool af (ga na de vakantie naar de brugklas) maar ik heb gewoon geleerd hoe een staartdeling in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hebben nog schoolvakantie en ik wou het vandaag weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg op het MBO staartdelingen. Dit omdat rekenen (niet wiskunde) verplicht werd. Misschien komt er door die regel een verplichting van rekenen op de middelbare school.
Cryofiel
12 jaar geleden
En dat is nu precies het probleem. Vroeger konden de kinderen rekenen op het moment dat ze de basisschool verlieten. De middelbare school kon daarvan uitgaan, en erop voortborduren met extra kennis. Nu kunnen kinderen niet meer goed rekenen oip het moment dat ze de basisschool verlaten. De middelbare school is dus gedwongen, de kinderen eerst die basisvaardigheden bij te brengen. Het bijbrengen van die basisvaardigheden moet wel ten koste gaan van de andere lessen. Kinderen die van de middelbare school afkomen, hebben nu dus minder kennis dan kinderen die vroeger van de middelbare school afkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Staartdeling#Staartdeling_in_het_Nederlandse_onderwijs en hier http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1880431.ece/De_strijd_om_de_staartdeling Elk jaar is op -volgens mij- elke school weer een discussie over dit onderwerp.
De hapmethode vind ik zelf verrassend bruikbaar maar ik mis hem wel, die oude vertrouwde staartdeling.
Aan mijn zoon heb ik de staartdeling uitgelegd (dat 'mocht' ook van zijn leerkracht) en daar ziet hij het nut niet van in.
Inmiddeld heb ik het losgelaten, de kinderen vinden het iig geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd... ik heb delen door een breuk op de basisschool nog gehad en ik ben toch echt niet oud genoeg om volgens Treffers dat nog gehad te hebben. Nou vind ik wel dat Van de Craats in dat stuk ook overdrijft. Sommige opgaven zijn nu eenmaal een stuk eenvoudiger als je trucjes kan gebruiken. De meest dagelijkse vormen van hoofdrekenen zullen daar vast wel onder vallen maar we leiden op de basisschool niet op om daarna meteen het dagelijks leven in te gaan. Zelfs de middelbare school doet dat niet. Je wordt geacht vervolgopleidingen af te maken.Ik mag dan toch hopen dat je op de 18e de basis wiskunde genoeg hebt geoefend om alledaagse dingen snel uit het hoofd te kunnen berekenen. Dat je kinderen leert dat dat 59+72 veen eenvoudiger is te berekenen door uit te gaan van 60+70-1+2 is helemaal niet slecht. Het maakt hoofdrekenen een stuk eenvoudiger. Om daar nu de focus op te leggen vind ik wel een heel slechte zaak. Het is toch gvd van de gekke dat technische universiteiten eerst hun studenten basis reken en wiskunde vaardigheden moeten gaan bijbrengen voor ze daadwerkelijk aan het studie programma kunnen gaan beginnen. We gaan zo internationaal steeds harder een modder figuur slaan met onze academische opleidingen. Er komen steeds meer technische studenten die nog geen v/t diagram kunnen tekenen en een fatsoenlijke staartdeling kunnen uitvoeren terwijl dit toch behoorlijk essentiële vaardigheden zijn. Om nog maar te zwijgen over het aantal verpleegkunde studenten die niet in staat zijn om liters naar centiliters om te rekenen of kilo's naar grammen enzovoorts (en docenten die het blijkbaar ook niet weten gegeven hoe vaak ik het heb mogen uitleggen) of percentages kunnen berekenen.

Het beste antwoord

Mijn zusje is lerares op de basisschool en ze heeft me onlang verteld dat de rekenmethoden "vernieuwd" zijn, tevens heeft ze me uitgelegd wat de nieuwe vorm van een staartdeling is...
Mijn conclusie: Ik ben blij dat ik vroeger nog staartdelingen gehad heb. Ik gebruik ze nog regelmatig.

De nieuwe methode is omslachtiger en in mijn ogen minder handig. Mijn zusje mag het niet zeggen, maar is het wel met mij eens.

Hieronder een link naar het waarom van het verdwijnen van staartdelingen:

"De ouderwetse staartdeling is niet voor alle leerlingen even transparant. De getallen blijven namelijk niet meer in de volledige betekenis bestaan. "

http://www.kinderenlerenrekenen.nl/paged/87/kinderen%20leren%20rekenen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het,het is verschrikkelijk omslachtig,zelfs zo omslachtig dat men op de school waar mijn dochter op zat, overgegaan zijn naar de ouderwetse staartdelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik dat dat een goede school is.
Staartdelingen waren niet moeilijk, die nieuwe methode wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist daarom want veel kinderen begrepen het niet en de staartdelingen vonden ze veel makkelijker.

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat het te maken heeft met de mate van gebruik. Ik heb het vroeger geleerd, maar ik zou niet meer weten hoe ik moest staartdelen.

ik denk ook dat dat per school verschillend is. De ene school zou ervoor kiezen om staartdelingen te houden, terwijl de andere er vanaf stapt. Ik weet het niet, ik werk niet op een basisschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is inmiddels een nadere methode in gebruik die blijkbaar beter is. Dat heeft als gevolg dat (groot-)ouders hun kinderen niet meer kunnen uitleggen hoe ze moeten delen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik destijds van de basisschool van zoonlief heb begrepen, gebruiken ze een totaal ander rekensysteem nu, waar de staartdeling niet meer in thuishoort.
Dat is mij toe ook uitgelegd... en ik vond dat veel ingewikkelder dan zoals ik het heb geleerd.
Overigens: voor veel kids toen was het ook niet logisch en werd de staartdeling aangeleerd, waarna ze het wel begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren 1990 is Nederland overgegaan op een andere methode van reken- en wiskundeonderwijs.

Die nieuwe methode heet "realistisch rekenen". Het idee hierachter is dat kinderen beter kunnen rekenen wanneer ze concrete, herkenbare voorbeelden krijgen. Dus niet "hoeveel is 30% van 270", maar "in een bos leven 270 konijnen, in de winter sterft 30% van de honger, hoeveel konijnen zijn er dan doodgegaan".

De staartdeling werd gezien als een trucje dat je moest aanleren, zodat je delingen kon uitvoeren zonder dat je enig idee had van waar je mee bezig was. Daarom is ook de deelmethode veranderd. Nu moeten de leerlingen "schattend rekenen". Ofwel: een eerste gok doen van wat de uitkomst ongeveer zal zijn, daarmee gaan rekenen, en gaandeweg hun gok aanpassen om tot het antwoord te komen.

De methode ondervindt veel kritiek. Met name doordat de rekenvaardigheden van de Nederlandse leerlingen achteruit zijn gegaan sinds het "realistisch rekenen" is ingevoerd. Voor eenvoudige sommetjes (optellen en aftrekken) lukt het nog wel, maar ingewikkeldere sommen kunnen we nu niet meer oplossen, terwijl dat vroeger veel beter lukte.

Voor meer informatie over deze rekenmethode, de gebrekkige onderbouwing van de zinvolheid, en de vele kritiek, verwijs ik je naar onderstaande pagina.

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd; ze hebben wiskunde van een exact vak een schattingen vak gemaakt. De kracht van wiskunde is juist dat je een oplossing kan vinden als je geel idee hebt van wat de uitkomst zou kunnen zijn zolang je maar methodisch te werk gaat. Ik heb echt het idee dat dit idee komt van onderwijskundigen die zelf erg zwak zijn in wiskunde. De klassieke staartdeling heb je in calculus nog steeds hard nodig dus nu kunnen de HBO's en universiteiten ook nog eens een rekenmethode aan het curriculum gaan toevoegen die de studenten al op hun 10e meester hadden moeten zijn.
In groep 7 heb ik dit wel geleerd en iedereen moest het ook goed kunnen nu zit ik in de derde en weet ik niet meer hoe je het toepast dat komt omdat je dit alleen op de basisschool leert en op de middelbare school doen ze er niks meer aan waardoor je het "vergeet".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag klopt niet helemaal. In de nieuwe rekenmethodes wordt de klassieke staartdeling inderdaad niet meer aangeboden. Maar een school kan ervoor kiezen om dat wel te doen. De "nieuwe" manier is inzichtelijker, en inderdaad is het goed als kinderen begrijpen wat ze doen. De nieuwe manier is op zich goed te begrijpen, en (als hij goed wordt uitgelegd) gemakkelijker dan het staartdelen.
Op de school waar ik werk, en waar mijn kinderen naar toe gaan, wordt naast, of eigenlijk na de nieuwe methode, ook het staartdelen aangeleerd. Een deel van de kinderen blijkt dat toch gemakkelijker te vinden, en gebruikt vervolgens het staartdelen in plaats van de manier die in de methode wordt aangeboden. Dat geldt juist voor kinderen die niet zo veel inzicht hebben, en die baat hebben bij trucjes.
Overigens houdt dit ook verband met het niet meer standaard aanbieden van de tafels. Volgens de rekenmethodes hoeft dit niet meer gestampt te worden, en gaat het er om dat kinderen de sommen kunnen uitrekenen. Maar op onze school, en op heel veel andere, worden de tafels gewoon nog ouderwets gestampt. Als je de tafels niet geautomatiseerd hebt, wordt staartdelen wel heel erg moeilijk. De nieuwe manier is wel goed te doen als je de tafels niet geautomatiseerd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nieuwe manier van delen die de kinderen aanleren gaan uit van de 10- en 100- en 1000-tallen en de eenheden natuurlijk. Dat zou inderdaad maken dat de kinderen meer grip op de getallen houden.

Ik heb de manier van rekenen nu door en ik vind het niet kloppen dat je de tafels er niet bij hoeft te kennen. Bij het schatten heb je die nog even goed nodig.

Geef mij maar de staartdeling, ook al is het dan volgens veel onderwijzers `maar' een trucje. Onze kinderen snapten het ook veel beter toen ik ze die had uitgelegd.

Vernieuwing is niet altijd beter. Snap wel dat de onderwijzers mee moeten met het gebruik van een nieuwe methode hoor, het moet wel werken en dat is lang niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment is men in het middelbaar onderwijs bezig de jeugd meer gewoon rekenen te leren. Optellen van cijfers onder elkaar. Vermenigvuldigen. Of het staartdelen er al bij zit weet ik zo niet. Als het niet zo is zou het me niet verbazen als het nog kwam.
In mijn jeugd heb ik het nog geleerd. Maar worteltrekken niet meer. Dat kan ook op een manier die op een staartdeling lijkt.