Mag school mij tegenhouden een vak te kiezen? (E&M)

Na de zomervakantie ga ik naar 4 VWO. Ik heb mijn hele vakkenpakket al gekozen. Allemaal fijn enzo, maar ik ben dus - blijkbaar - de enige van totaal 60 leerlingen die Frans én Duits kiest als talen.
Nu krijg ik vanmorgen een telefoontje van mijn decaan van school, die zegt dat de schooldirectie heeft besloten dat dat niet gaat gebeuren en dwong me dus om 1 van die twee te kiezen.
Nu is het zo dat ik later wat met die 2 talen wil gaan doen. Mag dit wel/kan ik hier niet tegen ingaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kan, om voor 1 leerling álle roosters om te gooien gaat te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo vind je dit te ver gaan? Een school moet als doel hebben elke individuele leerling alle mogelijkheden te bieden om zich ten volle te kunnen ontwikkelen op de vakken waarin hij of zij onderwezen wil worden; dit is het hele idee achter het kiezen van een vakkenpakket. Ik vind het onzin om een leergierige leerling te verbieden om, naast Engels, twee moderne vreemde talen te leren omdat het roostertechnisch niet goed uitkomt. Bovendien is het kiezen van zowel Frans als Duits prima te verantwoorden als je later iets internationaals wil doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze moeten compromissen sluiten, als je voor 1000+ leerlingen een gatenkaasrooster moet maken zodat 1 leerling 2 vakken kan volgen dan kiezen ze logischerwijs voor de handigste optie.
Het is aan de school om dit te bepalen.
Waarschijnlijk willen ze deze lessen in dezelfde uren plannen.
Een rooster maken in de bovenbouw is al erg lastig, en soms lukt het niet om aan alle specifieke wensen te voldoen.

Als je het aankunt, zou je kunnen vragen of je de vakken om en om mag volgen. Dus 1x in de week Duits, en 1x in de week Frans, in plaats van 2x per week
Bij mij op school volgden sommige mensen zo Kunst en Aardrijkskunde tegelijk. Maar dan nog is het aan de school om te beslissen of ze hiermee akkoord gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij het beste antwoord. +
Ze mogen je niet verbieden die 2 vakken te volgen.
Ze bieden beide vakken ook aan. Dat hun aanbod dan niet in je rooster past, is jouw probleem. En daarvoor kunnen ze je proberen te behoeden door te zeggen: "Wij kunnen deze vakken niet op een haalbare wijze aan je aanbieden". Maar het staat je in principe vrij om toch voor beide te kiezen, met als gevolg dat je bijv. structureel een ander vak mist (en dus geen cijfers haalt, en dus geen examen kan doen, en dus nooit je diploma kan halen); of om bijvoorbeeld een school te kiezen die je wel een dergelijk pakket kan aanbieden. Ik geloof dat het inmiddels te laat is om te switchen van school, e.e.a. moet voor een bepaalde datum allemaal rond zijn. Wat je kan doen is, contact opnemen met de leerplichtambtenaar in je gemeente, en die het probleem voorleggen. Afhankelijk van hoe die in zijn werk staat, zou die met je mee kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet.
Bij mij hebben ze ook zit doorzeuren over mijn vakkenpakket.
Maar ze zijn verplicht je deze vakken aan te bieden.
Al ligt het er wel aan dat je niet alle vakken kan nemen.
Een maximum van 13, kijk even bij je leerling statuten.