Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een kindje met pdd-nos grenzend adhd naar groep drie, meteen de Meichenbaum methode toepassen?

Is het verstandig meteen te beginnen bij de start in groep 3 of eerst gewoon klassiekaal mee laten draaien en bij signalering van "problemen" de methode gaan toepassen?

Toegevoegd na 2 minuten:
"klassikaal"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Is het kind al bekend met de Meichenbaum-methode? In dat geval zou ik het direct inzetten. Het is vertrouwd en heel gestructureerd.
De Meichenbaum-methode is overigens heel goed in te zetten binnen klassikaal onderwijs. Heeft het kind een rugzak? Dan is er ook begeleiding om het kind bekend te maken met de methodes van groep 3 en met Meichenbaum.
Het ligt er ook wel aan hoe het werk is verlopen in groep 2. Kan het kind een werkje van het begin tot het eind zelfstandig afmaken? Heeft het telkens aansporing nodig? Heeft het even een duwtje nodig om naar het volgende stapje te gaan? (dat is heel vaak het geval bij PDD-nos, ik begeleid een kind dat na de vakantie naar groep 6 gaat, en die blijft bij overgangen vaak nog steeds even hangen)
Als je op basis van de werkhouding in groep 2 problemen verwacht in groep 3, zou ik vanaf dag 1 beginnen met de beertjes van Meichenbaum (of een variant daar op, de originele plaatjes vind ik altijd zo suffig). Maar dan moet je er wel meteen genoeg tijd voor vrij maken en het heel goed inoefenen. Je kunt ook beginnen met een paar plaatjes het uitbreiden (eerst aleen "wat moet je doen" en "uitvoeren" later kun je dan de andere plaatjes erbij doen. Het laatste plaatje is het moeilijkste!)
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gebruiken in groep 2 de schatkist methode.
Ik heb deze vraag gesteld omdat onze dochter idd het meisje met pdd-nos is en in het behandelplan van renn4 staat aangegeven dat ze de meichenbaum methode willen gaan toepassen. Hier hebben we eigenlijk tijdens de laatste evaluatie niet over gesproken, dus ik lees dit vandaag in het verslag van renn4. Ik wil eerst weten wat dit allemaal inhoud voordat ik het er zomaar mee eens ben. Ik wil ook weten of dit echt noodzakelijk is voor het kind, of alleen maar voor het "budget" want onze dochter heeft al bepaalde aanpassingen en ligt al iets "anders" in de groep, ook door haar moeilijke motoriek en een timetimer op haar eigen tafeltje een wiebelkussen en een knijpslangetje en dan ook nog de wekelijkse soco training (sociale cognitie training) waarvoor ze soms uit de klas moet, ik wil haar niet onnodig nog "anders"dan de rest laten wezen, snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Haivon
Mag ik vragen wat voor werk jij doet? Dit wekt mijn interesse door jou antwoord, dat je een kindje begeleid dat naar groep 6 gaat.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben leerkracht basisonderwijs, maar mijn werk bestaat tegenwoordig uit het begeleiden van kinderen met een rugzak. (de leukste baan van de hele school) Ik begeleid vooral kinderen met een rugzak in cluster 2 (spraak-taal) en cluster 4 (gedrag, ADHD, PDD-nos, Asperger e.d.)
De meichenbaum-methode is een heel kindvriendelijke methode die het kind leert hoe het een bepaalde taak moet aanpakken. Het bestaat uit plaatjes van beertjes, die allemaal om de beurt een deel van de taak symboliseren:
- wat ga ik doen?
- hoe ga ik dat doen? (bijvoorbeeld: wat heb je hiervoor nodig, moet ik een kruisje zetten of een lijntje trekken? staan er woordjes waaruit ik kan kiezen of moet ik zelf iets bedenken?)
- ik doe mijn werk
- ik kijk na, wat vind ik ervan? Ik heb zelf al ervaren dat kinderen hier echt steun aan kunnen hebben. Je zou zelfs thuis (even overleggen met school) in de vakantie al kunnen beginnen, dan kent ze de methode al. Bijvoorbeeld bij het aankleden: - wat ga ik doen? aankleden
- hoe ga ik dat doen? eerst pyjama en ondergoed uit, wassen, dan ondergoed en sokken aan, dan broek en shirt aan (waarschijnlijk moet je dit met een kind met PDD-nos in de goede volgorde klaarleggen)
- ik doe mijn werk (zelf laten aankleden dus)
- ik kijk na: liggen er geen kleren meer die ik vergeten ben? zit er niks achterstevoren e.d. Je zou in zo'n geval de beertjes op haar kamerdeur kunnen plakken. Dit is dus als het goed wordt toegepast juist niet iets waardoor je kind nog meer in een uitzonderingspositie komt (wat als het goed wordt begeleid overigens meestal gewoon geaccepteerd wordt door andere kinderen), maar die je kind juist leert om zelfstandiger te werken, waardoor het beter met de rest mee kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb met de leerkracht gesproken en ze hebben me materiaal aan geboden om er thuis mee te gaan oefenen.
Bedankt voor de uitgebreide info.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing