Mijn zoon heeft zijn gymnasium diploma gehaald en wil gaan studeren, hij weet echter absoluut niet wat en waar. Hoe kan ik hem op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Er zijn online talloze beroepskeuzetests te vinden (ook gratis), o.a. hier:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=beroepskeuzetest&oq=beroepskeuze&aq=0&aqi=g10&aql=undefined&gs_sm=c&gs_upl=1607l5214l0l12l12l0l4l4l0l166l878l4.4l8&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=46133911d89e45a0&biw=931&bih=580
en hier:
http://www.google.nl/#hl=nl&q=beroepskeuzetest+gratis+online&oq=beroepskeuzetes&aq=2&aqi=g10&aql=undefined&gs_sm=c&gs_upl=99165l99165l0l1l1l0l0l0l0l94l94l1l1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=46133911d89e45a0&biw=931&bih=580
Ook een of meerdere gesprekken met een beroepskeuzeadviseur kan wellicht iets leuks en verrassends opleveren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een beetje laat...hoop dat het nog lukt met de studie van zijn keuze. Raar dat school daar ook geen actieve rol in/overleg over heeft gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gymnasium bestaat uit meerdere "smaken"
Zeg maar de alpha en beta richtingen.
Het maakt uit welke richting je zoon gedaan heeft voor welke mogelijkheden er zijn.
Daarna zijn ook zijn interesses van belang om een redelijke tot goede keus te maken. Een studie in iets wat je niet interesseert mislukt vrijwel zeker.

Het beste antwoord

Een woordje vooraf: het wordt echt tijd actie te ondernemen! Sommige studies zijn al niet meer toegankelijk, omdat daar voor 15 mei aangemeld moest worden (lotingsstudies). Ook gaat er veel tijd zitten in het zoeken van een kamer, snel een keuze maken dus!

Ikzelf heb een dikke brochure aangevraagd bij de Universiteit Groningen (elke universiteit zal een dergelijke brochure hebben), met daarin een uitgebreide beschrijving van alle bachelorstudies: onderwerpen als 'is dit iets voor mij?', 'wat kan ik hiermee worden?' etc. komen per studie uitgebreid aan bod. Ik ben gaan wegstrepen (geen talen, geen gezondheidszorg, etc.), en uiteindelijk bleven er nog een paar studies over. Uit de paar overgebleven studies heb ik de studie gekozen die het beste bij mij past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op vrijwel iedere middelbare school heb je een decaan. Deze weet vaak veel van studies af en kan je vaak ook helpen bij het maken van een juiste keuze. Belangrijk is ook dat je van te voren een keer de mogelijke studies gaat bezichtigen een open dag is leuk om een dagje te kijken. Maar het meeste leer je van meeloopdagen. Dan zie je hoe de school echt is in het dagelijks leven en krijg je al snel een indruk van wat je wel of niet wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een professionele beroepskeuze test helpt ook erg goed. Kost wel wat ( ik geloof, weet het niet helemaal zeker) hooguit 100 euro.
Kost veel, maar dan weet je tenminste waar je goed in bent en welke studie je kan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies....heb ik overigens ooit op de middelbare school al aangeboden gekregen (is al langer geleden overigens)
Misschien helpen 'goeie vragen'. De eerste heb je hier al gesteld! Een volgende: waarom je zoon zo graag wil studeren? De verschillende vakken alleen zijn blijkbaar niet interessant genoeg om voor te kiezen. Dan is de volgende vraag: welke andere dingen trekken je in studeren? Stel dat het antwoord 'meer zelfstandigheid' behelst. Dan mag je je afvragen of je niet daarmee of met een ander denkbaar antwoord aan de slag moet.

Mocht 'absoluut niet wat en waar' betekenen dat je zoon juist geinteresseerd is in veel verschillende vakken, dan zul je je in elk moeten verdiepen en gaan afstrepen. Aanpak: belletjes met faculteiten, docenten en profs in diverse favoriete steden, analyse programma, vakken en literatuur. Doorzoek linkedin of facebook op enthousiaste eerdere studenten die dit studeerden.

Wil ik ook best voor jullie doen, alleen weet je zoon het best op welke antwoorden hij zit te wachten!