"Je bent met vlag en wimpel geslaagd!!!" is een uitspraak die vaak hoort. De associatie met feit, dat de vlag meestal uitgehangen wordt als er iets te vieren valt, maakt samen dat we de vlag uithangen, met een schooltas eraan, zodat iedereen ziet, waaróm die vlag uithangt.

Het is een feestelijke aangelegenheid, en je wilt een boodschap overbrengen, en dan mag de vlag uit. Zo simpel is het eigenlijk.
VLaggen bestaan al meer dan 5000 jaar. Ik heb echter nergens kunnen achterhalen op het net, wanneer dit (specifieke) gebruik nu werkelijk is begonnen. Wel interessante sites gevonden, met veel informatie over vlaggen en het gebruik ervan.

http://www.vlaggeninformatie.nl/Vlaggenwerkstukken/vlaggenwerkstuk/vlaggenwerkstuk.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

vlaggen doe je wanneer er iets te vieren is of een feest is. Door je schooltas eraan te hangen maak je duidelijk dat het om slagen voor de schoolopleiding gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geslaagd bent ben je klaar, kan je je schooltas aan de wilgen hangen....

Heb je geen wilgen, neem je een stok, of een vlaggenmast.

Doe er een vlag of een paar ballonnen bij en je hebt een leuk nieuw gebruik.

Tenminste, ik kan me zomaar voorstellen dat het zo is gegaan.