Ik heb een vraag; ik ben de laatste 3 maanden haast niet op school geweest, wegens lichamelijke klachten. kan ik hierdoor blijven zitten?

Ik ben dus al dik 3 maanden ziek, waarvan ik ook al een paar weken in het ziekenhuis heb gelegen. er is nog steeds geen oplossing of diagnose, maar voel me wel steeds zieker. maar daar gaat het nu niet om! Ik heb door mijn ziek zijn dus meer dan 200 uur gemist. zit nu in 3 vwo en maak me wel een beetje zorgen over mijn overgaan?! heeft iemand hier ervaring mee?
of weet iemand het antwoord?

alvast bedankt ^^

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Ja. Als jij aan het einde van het jaar niet hebt laten zien dat je de lesstof voor het huidige jaar beheerst, kan je blijven zitten. De reden waarom je de stof beheerst kan mee genomen worden, maar bij 3 maanden afwezigheid helpt dat ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk niet, als je alles goed aangeeft waarom je er niet was enz. en als je punten goed genoeg zijn. weet niet wat je nu staat. Maar stel dat je op het randje zou staan van overgaan dan wordt het waarschijnlijk blijven zitten. Ik weet zelf ook niet precies hoeveel uur je aanwezig moet zijn. Ik had hetzelfde 3 jaar geleden op de rooi pannen. en hier ben ik ook niet van weggestuurd/blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel je mentor op hier over. Wellicht kun je thuis vervangende opdrachten maken. Het verschilt namelijk per school en per leerling. Meestal als je voor een langere tijd niet op school bent geweest, moet je dit wel inhalen. Dit kan zijn door het jaar opnieuw te moeten doen, maar ook door vervangende opdrachten eventueel. Maar zoals ik al zei, je mentor vragen hoe of wat, is op dit moment het beste wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vierde klas is ineens een stuk moeilijker en vooral VEEL meer werk. Als je flinke 'gaten' in je basiskennis hebt, ga je het volgend jaar niet halen.

Normaal gesproken laten ze je niet zitten als het om gezondheidsredenen gaat, maar als je dit jaar heel veel gemist hebt, is het misschien verstandiger als je het nog een keertje over doet.

Dat zijn allemaal dingen die in overweging worden genomen bij het al dan niet over laten gaan. Als je cijfers voldoende zijn, ga je sowieso over, maar als je 'bespreekgeval' bent of op 'niet bevorderbaar' staat, komt dit aan de orde.

Bel je klassenleraar hierover, dan weet je waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord, helemaal mee eens. Een +
Hoi gast,

Ik heb iets gevonden en dat ga ik voor je citeren:

---- Ziek... en toch onderwijs ----

Voor leerlingen die ziek zijn, is het belangrijk dat het gewone leven zoveel mogelijk doorgaat. Onderwijs hoort daar bij.

(... stukje waarom onderwijs aan zieke leerlingen van belang zijn is ..... )
De Wet Ondersteuning Onderwijs Zieke leerlingen (WOOZ) stelt dat de scholen zelf verantwoordelijk zijn voor het verzorgen van onderwijs aan hun zieke leerlingen. De leerkrachten staan hier echter niet alleen voor. Zij kunnen een beroep doen op de dienstverlening van een consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL).

Missie
Samen met de scholen realiseert de consulent OZL continuïteit in de educatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren, die door ernstige en/of langdurige ziekte aangewezen zijn op 'onderwijs op maat'. Zo wordt bereikt dat deze leerlingen groeien naar een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij.

Veelzijdige vakkennis
De onderwijsondersteuning wordt gegeven voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het ROC. De consulenten OZL hebben kennis van en zicht op de mogelijke consequenties van ziektebeelden, de behandelmethoden en de invloed van medicatie in relatie tot het onderwijs. Daarnaast beschikken zij over de nodige ervaring in het omgaan met zieke leerlingen en het aanpassen van leerprogramma’s aan bijzondere situaties. De consulenten OZL zijn ook op de hoogte van wet- en regelgeving met betrekking tot ziek zijn en onderwijs.

Dienstverlening
Het werk van de consulenten OZL kan bestaan uit het:
· ondersteunen van scholen bij onderwijs aan zieke leerlingen;
· leggen en onderhouden van onderlinge contacten tussen school en de zieke leerling;
· adviseren over aangepaste leermiddelen;
· geven van voorlichting over ziek zijn en onderwijs;
· adviseren bij het opstellen van protocollen voor scholen;
· adviseren over de inzet van ICT voor zieke leerlingen.
De consulent OZL en de school maken in overleg schriftelijke afspraken over de vorm en inhoud van de ondersteuning.

Er zijn geen kosten verbonden aan de dienstverlening van de consulent OZL.

---- Mijn conclusie -----
Of je moet blijven zitten hangt helaas ook van je cijfers af, maar ken je rechten. Jij hebt recht op extra ondersteuning om toch je diploma te halen. Mocht jij ziek blijven, dan kan jij gebruik maken van bovenstaande ondersteuning. Ik raad je aan om dit aan je ouders te laten lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je behoefte dat ik de vraag wat overzichtelijker voor je maak en dit antwoord verwijder en een nieuw antwoord plaats?
Ik zou als ik jou was me niet meer zorgen op mijn schouders leggen door de druk voor school.
Probeer eerst maar weer gezond te worden, en beschouw het jaar als dat je die lekker over gaat doen. Kortom ook de rest van het jaar ben je daarvan vrij! Dus geen zorgen en lekker aan je gezondheid gaan focussen.

Jij gaat tenslotte voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
Voor dit antwoord een+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog een +
Bij mij in de klas zit er ook een meisje die bijna heel het schooljaar afwezig was! Of het nu puur van haar ziekte was weet ik niet , maar bon.

Ik weet van de leerkrachten dat als je te weinig leerstof hebt gezien dat jaar om te kunnen gedelibereerd worden dat je moet blijven zitten. Ze kunnen je uiteraard niet dwingen voor te zakken. Als jij nu goeie examens aflegt en bewijst dat je alle stof van het HéLE jaar door kent dan mag je normaal wel over .

Ik zou me niet onmiddellijk teveel zorgen, praat erover met leerkrachten en dat je je zeker % wilt inzetten, dan mag dit zeker geen probleem zijn (;

Groeten!