hoe kan ik een blackout met een spreekbeurt voorkomen

Heb daarnet een spreekbeurt gehad, heb echt dagen erop zitten oefenen, kende de hele tekst, en ik stond daar en bam. Ik wist nog 4 begrippen, voorderest wist ik NIETS, het was een geluk dat ik met een groepje deed en dat derest wel goed deed zodat ik nu toch een voldoende heb. Maar morgen heb ik een nederlands spreekbeurt in me uppie, help!!!ik wil dit nooit meer meemaken!!nu kan ik heel die spreekbeurt gewoon weer opnoemen trouwens, maar toen....

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik raakte helemaal in paniek, kreeg amper lucht meer en kreeg ook hele erge buikpijn(stress) ervooor...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kunt van die pillen tegen de stress halen. Heeft mijn broer ook gedaan met zn rijbewijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik vroeger altijd deed was denken: de klas wil me rood en zenuwachtig zien dus er is niks aan de hand! Dit hielp voor mij wel altijd hoor! En succes morgen hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn de zenuwen. Je maakt jezelf gek, want je wist het wel. Misschien heb je teveel geoefend, zodat de druk te hoog werd.
Die spreekbeurt van morgen ken je vast al wel, zet wat steekwoorden op een papiertje zodat je de grote lijn op papier hebt. Als je het dan even niet meer zou weten, kun je altijd nog even op dat papier kijken.
Een beetje zenuwachtig zijn zorgt ervoor dat je het beter doet, maar teveel zenuwen zijn echt niet nodig.
Je kunt ook je spreekbeurt beginnen met 'Ik ben heel zenuwachtig', want ik denk zomaar dat veel klasgenoten dat zelf net zo voelen.
Wordt de stress toch te erg, neem dan een slokje water (zorg voor een bekertje in de buurt) en haal terwijl je daarmee bezig bent even rustig, langzaam adem.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet uit je hoofd leren