Onvoldoendes op het schoolexamen

Door privé omstandigheden sta ik bij aanvang voor mijn havo examen met 2x4 en 1x5 mag ik zo wel het centraal examen in?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

het beste is om dit bij je school na te vragen. Hoe zien je andere cijfers eruit? Volgens mij houdt het in dat je echt hoge cijfers moet halen op je centraal examen, dus als je een vier staat voor een vak dan moet je minimaal een 7 halen om een 5,5 te staan. Op je CE mag je geloof ik maar één 4 hebben, mits deze gecompenseerd wordt door een 7 voor een ander vak. Ik plak hier even een stukje uit een examen reglement van een willekeurige school (waar ook de eisen gewoon in staan) als het goed is heb jij die ook vermeld in een boekje. Je mag overigens meestal op medische gronden een herkansing doen van je SE. Gaat het om een vak (CKV bijv) waar het ook direct je eindcijfer op je examen is (dus geen CE), dan is het zeker goed om te achterhalen of het nog mogelijk is om een herkansing te doen.
Succes!

"Slaag- en zakregeling havo/vwo
De kandidaat die eindexamen heeft afgelegd en het centraal examen voor alle vakken heeft
afgelegd binnen een schooljaar, is geslaagd indien:
a. Alle eindcijfers 6 of hoger zijn, of:
b. Er één 5 behaald is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn, of:
c. Er hetzij één 4 of tweemaal een 5 of één 4 en één 5 behaald is en alle overige eindcijfers 6 of
hoger zijn en het gemiddelde van de eindcijfers ten minste 6,0 bedraagt.
d. Geen van de eindcijfers van de onderdelen van het combinatiecijfer lager is dan 4.
e. De vakken culturele en kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding zijn beoordeeld als
voldoende of goed.
Het combinatiecijfer bestaat in het havo uit het rekenkundig gemiddelde van de afgeronde
eindcijfers van de vakken godsdienst en maatschappijleer en van het profielwerkstuk. In het vwo
bestaat het combinatiecijfer uit het rekenkundig gemiddelde van de afgeronde eindcijfers van de
vakken godsdienst, maatschappijleer, algemene natuurwetenschappen en kcv (voor zover dit vak
gevolgd werd) en van het profielwerkstuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat mag. Goed je best doen en dan kun je die onvoldoendes nog wel wegwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel het examen in, maar je moet wel proberen die 4en weg te werken. Eén 5 mag namelijk. Een 5 en een 4 ook met compensatie. Maar twee 4en en een 5...ik zou hard gaan leren voor je examen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag 2 5en met compensatie hebben of een 4, heb je geen compensatie mag je maar 1 vijf hebben!