Wat betekent het vier componenten-instructiemodel model van professor Merriënboer voor het ontwikkelen van e-learning?

Het vier componenten-instructiemodel wordt ook wel 4C/ID model genoemd en is een instructiemodel voor het aanleren van vaardigheden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alles lezen hierover in het boek "Innovatief onderwijs ontwerpen", o.a. verkrijgbaar bij Bol: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/innovatief-onderwijs-ontwerpen-druk-1/1001004001668555/index.html#product_description
amigo
13 jaar geleden
In 2004 heeft merrienboer zelf ook iets geschreven over e learning, ik vond het als referentie in een artikel over 4 componenten instructie model, zie link en hieronder de referentie Jochems, W., Van Merriënboer, J., & Koper, R. (Eds.). (2004). Integrated E-learning. London:
RoutledgeFalmer http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=5909
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fizion, Dat boek gaat over het ontwerpen van onderwijs waarvoor het 4 componentenmodel is bedacht. De vraag is hoe het is in te zetten in electronische leerprogramma's. Het 4C/ID model is volgens mij ontworpen voor het aanleren van vaardigheden (bijv. verkeersvliegers). @Mion: Dank je wel, dit artikel ga ik zeker lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(is overigens ook geen antwoord op de vraag)

Het beste antwoord

De kern van dit model is de “heletaak- benadering” d.w.z. dat de lerende complexe vaardigheden leert door te werken aan betekenisvolle integratieve taken. De boodschap van het 4C/ID-model is dat leeromgevingen voor complex leren altijd kunnen worden beschreven in termen van vier met elkaar verbonden componenten:
1) leertaken
2) ondersteunende informatie
3) just-in-time informatie
4) deeltaakoefeningen