Die, deze dit, en dat zijn woorden die zo vaak verkeerd gebruikt worden vooral onder jongeren. Krijgt dit minder aandacht op scholen tegenwoordig?

Heel vaak hoor ik dat deze woorden verkeerd gebruikt worden bv deze water die boek. Nou ben ik ook niet zo geweldig in taal maar toch valt het mij steeds meer op.
Kinderen die bij mij over de vloer komen doen dit vrijwel continue en als ik ergens loop of met iemand praat hoor ik het ook.
Hoe gaan scholen hiermee om, wordt hier op gewezen of ziet men het een beetje door de vingers op (bepaalde) scholen?
Niet iedere ouder beheerst de Nederlandse taal maar scholen toch wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroeger werden we in de school constant op de vingers getikt om onze taal correct te spreken én te schrijven. Ik heb de indruk dat daar inderdaad nog weinig aandacht aan wordt gegeven. Heel spijtig vind ik dat. In verband met mijn website krijg ik regelmatig mails van jonge mensen, die ik 3 keer moet lezen voor ik ze begrijp. Het sms taaltje doet daar natuurlijk ook geen goed aan.

Dit heeft grotendeels te maken met de straattaal die tegenwoordig gebezigd wordt door jongeren. Waarin ook de foutieve uitspraken worden overgenomen van in dit geval veelal allochtone jongeren. Op scholen wordt er tijdens de Nederlandse les wel op gelet,maar daar blijft het vaak ook bij.

Volgens mij ziet men het inderdaad vaker door het vingers...

Een verklaring vind je hier: http://www.cambiumned.nl/zinnen.htm

Ze zijn zo bezig met dingen zoals een betoog of beschouwing leren schrijven dat er echt geen les wordt gegeven of het nou die of dat is. Voor sommigen jammer, maar ik ben van mening dat het ook niet zo heel moeilijk is om te leren. Doe een beetje je best en je weet het. Kom op.

Ik zit nog op de middelbare school, dus ik heb ook eigen ervaring met jouw vraag. Ik zit op de Havo, maar wij hebben nog nooit aandacht besteedt aan ''Die, deze, dit'' woorden. Wel aan schrijven met t/dt, maar we hadden géén tijd meer om nog aan andere grammatica onderwerpen te werken. We krijgen allemaal van die betogen, leesverslagen, en discussies die we moeten uitschrijven, maar het lijkt mij dat je daar toch een goede grammatica voor nodig hebt.. Dus hier is het antwoord: De docent heeft het de leerlingen niet geleerd, of de leerlingen hebben niet opgelet!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100