Die, deze dit, en dat zijn woorden die zo vaak verkeerd gebruikt worden vooral onder jongeren. Krijgt dit minder aandacht op scholen tegenwoordig?

Heel vaak hoor ik dat deze woorden verkeerd gebruikt worden bv deze water die boek. Nou ben ik ook niet zo geweldig in taal maar toch valt het mij steeds meer op.
Kinderen die bij mij over de vloer komen doen dit vrijwel continue en als ik ergens loop of met iemand praat hoor ik het ook.
Hoe gaan scholen hiermee om, wordt hier op gewezen of ziet men het een beetje door de vingers op (bepaalde) scholen?
Niet iedere ouder beheerst de Nederlandse taal maar scholen toch wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik irriteer me daar zo mateloos aan hè. Ben dan ook iemand die iedereen jong of oud meteen corrigeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval: Het irriteert je, of je ergert je eraan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vols je ergert je ergens aan of het irriteert je, daar erger ik me dus weer aan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Irriteren is geen wederkerend werkwoord.
Zich irriteren is onjuist evenals zich informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel de woord-contaminatie in dit geval wel eens opgenomen zou kunnen worden in het groene boekje.... ergens in 2018 ofzo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik erger me aan: ik irriteer me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja echt irritant, mijn buurjongetje kwam hier spelen met mijn zoontje en het buurjongetje kan er ook wat van. Op msn met zijn vriendjes gebeurd dit ook en daar neemt hij weer een voorbeeld aan enz.
Zou het niet ook kunnen dat kinderen nu veel meer schrijven zonder toezicht via de computer dus en daarom ook maar wat raak schrijven en zodoende de taal verkeerd leren?

Het beste antwoord

Vroeger werden we in de school constant op de vingers getikt om onze taal correct te spreken én te schrijven. Ik heb de indruk dat daar inderdaad nog weinig aandacht aan wordt gegeven. Heel spijtig vind ik dat.
In verband met mijn website krijg ik regelmatig mails van jonge mensen, die ik 3 keer moet lezen voor ik ze begrijp.
Het sms taaltje doet daar natuurlijk ook geen goed aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit heeft grotendeels te maken met de straattaal die tegenwoordig gebezigd wordt door jongeren. Waarin ook de foutieve uitspraken worden overgenomen van in dit geval veelal allochtone jongeren. Op scholen wordt er tijdens de Nederlandse les wel op gelet,maar daar blijft het vaak ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou de oorzaak echt grotendeels de straattaal zijn, vaak lijkt het alsof de jongeren gewoon echt niet te weten hoe de taal in elkaar zit denk ik vaak, vandaar dat ik het ook zoek in het onderwijs (deels).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het echt door de straattaal komt waardoor de huidige jeugd het inderdaad zo vaak is gaan horen dat ze het als normaal Nederlands zijn gaan ervaren. Ik denk zelf ook dat velen daadwerkelijk niet meer weten hoe het hoort. De scholen doen er weinig aan en waar ze het wel doen, gaan ze op straat weer verder met de verkeerde manier. Dat schijnt stoerder te zijn als je nog opzoek bent naar je eigen identiteit :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je zal helaas wel gelijk hebben Mokummer.
Het is zo zonde vind ik.
Want als de taal al niet goed geleerd wordt, hoe zit het dan met de rest denk ik dan.
Groetjes
Volgens mij ziet men het inderdaad vaker door het vingers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zou je wel zeggen maar het zou toch belachelijk zijn als leerkrachten hier dusdanig te weinig aandacht aan besteden zodat je allerlei varianten op de taal krijgt die nergens op slaat.
Kan me haast niet voorstellen dat een leerkracht maar denkt van ach laat maar het is teveel moeite om het op de juiste manier aan te leren maar ja hoe komt het anders behalve stoer, en straattaal.
Soms lijkt het alsof de kinderen/jongelui het echt niet weten.
Een verklaring vind je hier:

http://www.cambiumned.nl/zinnen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel dit geen antwoord op de vraag "of er op school op gelet wordt" is, toch een +-je voor de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi wat een stelletje die twee zeg
Ze zijn zo bezig met dingen zoals een betoog of beschouwing leren schrijven dat er echt geen les wordt gegeven of het nou die of dat is.
Voor sommigen jammer, maar ik ben van mening dat het ook niet zo heel moeilijk is om te leren. Doe een beetje je best en je weet het.
Kom op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi dan tref ik kennelijk steeds "sommigen".
Ik woon in een multiculturele wijk in Utrecht en hier is het niet sommigen maar eerder het merendeel.
Ligt er dus ook aan waar je woont denk ik.
En of het moeilijk is om te leren, tja de een leert makkelijker en de ander wat moeilijker.
En iets afleren kan ook knap lastig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er ook aan of je in een vmbo-klas kijkt of een vwo-klas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Ik zit nog op de middelbare school, dus ik heb ook eigen ervaring met jouw vraag. Ik zit op de Havo, maar wij hebben nog nooit aandacht besteedt aan ''Die, deze, dit'' woorden. Wel aan schrijven met t/dt, maar we hadden géén tijd meer om nog aan andere grammatica onderwerpen te werken. We krijgen allemaal van die betogen, leesverslagen, en discussies die we moeten uitschrijven, maar het lijkt mij dat je daar toch een goede grammatica voor nodig hebt.. Dus hier is het antwoord: De docent heeft het de leerlingen niet geleerd, of de leerlingen hebben niet opgelet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi Catcher leuk dat je als scholier reageert. Duidelijk hoe het bij jou op school gaat. Zou ook kunnen dat er op het middelbaar onderwijs in dit geval de Havo vanuit wordt gegaan dat de leerlingen dit al behoren te weten.
In ieder geval dankje voor je antwoord en succes verder op school!
Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel voortgezet onderwijs.