Er wordt gevraagd of ik een informatie of beschouwende tekst wil schrijven naar aanleiding van een tekst/artikel. Hoe moet ik dat aanpakken?

Ik neem als voorbeeld een informatieve tekst, is het de bedoeling dat ik de tekst samenvat en eventuele bijzaken moet weglaten? Of moet ik een of twee standpunten uithalen en deze aanvullen met informatie die in de tekst staan.

Kan iemand mij hiermee helpen hoe ik zou moeten beginnen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Opbouw van beschouwingen
De inleiding van beschouwingen: hierin noemt de schrijver het onderwerp van zijn tekst. Bij beschouwingen gaat het om kwesties waar verschillende visies op bestaan. De schrijver geeft vaak aan dat hij hier een overzicht van gaat geven.
Het middenstuk van beschouwingen: hiervoor wordt vaak de voor- en nadeelstructuur gebruikt.
Het slot van beschouwingen: hierin wordt een afweging gemaakt tussen meerdere visies, maar er wordt niet voor een visie gekozen.