Wat te doen als een klasgenoot ODD heeft en de boel terroriseert?

Bij een buurmeisje zit een jongen in de klas, hij gedraagt zich erg slecht, de directeur onderneemt weinig , ook de mr reageert lauwtjes. - Groep 4 -
de ouders zijn bevriend met de directeur.
Er is wel een pest protocol, maar dat is alleen maar op papier! Er wordt verder weinig mee gedaan.
De ouders geven het kind weinig aandacht, hij loopt tot laat nog buiten.
Zegt erge scheldwoorden en heeft zelfs een kind gebroken voortanden bezorgd.
Wat kun je als ouder hieraan doen, behalve je kind op een andere school aanmelden?

http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=232

ODD is een agressieve gedragsstoornis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Niet door de school op laten lossen, veel scholen vegen dit soort dingen namelijk onder het tapijt.

Je zegt dat dat kind geweld gebruikt? Aangifte doen. Geweld is niét acceptabel op scholen. Het is niét is dat je maar moet accepteren tot het kind beter leert wat mag. Ook niet op die leeftijd. De andere kinderen kunnen er niets aan doen dat er een etiketje met een stoornis op het gewelddadige kind is geplakt en mogen er dan ook niet de dupe van worden.

Als ik je verhaal lees, is de situatie al lang voorbij het punt dat het in overleg met de school geregeld kan worden, zoek het daarom daarbuiten: politie en eventueel kinderbescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn eerste inval was : wat is ODD nu weer ?? Maar ze hebben blijkbaar wéé'r een nieuwe ziekte gevonden om aan probleemkinderen te hangen.....zucht.
Helaas leven we in een maatschappij en vooral scholen, tot mijn grote verdriet, waarin heel veel begrip is voor kinderen met (ook agressieve) gedragsstoornissen, en het slachtoffer mag het doen met 'ja hij kan er ook niks aan doen' . Grrrr.
Al veel te veel uren aan besteed de afgelopen 11 jaar.
Kinderbescherming lijkt me een leuke om te beginnen hier, en gewoon aangifte doen. Gedragsproblemen moet je JUIST zo veel mogelijk in de kiem smoren en aanpakken, niet pappen en nathouden en het kind VOORAL geen excuus geven.
Die wijsneuzen slaan tegenwoordig je kind in mekaar en weten je breed lachend te vertellen ja ik kan er niks aan doen ik heb adhd/pddnos/asperger/vulmaarin. Tja, als je ouders / leerkrachten dat steeds zeggen waar je bij bent...wat let je ??

Niets ten nadele van kinderen die ECHT iets mankeren en waar ECHT aan wordt gewerkt, die zijn er zeker, maar met het etiketje wordt wel erg lustig rondgestrooid soms. En als ouder van een 'normaal' kind (of liever : slachtoffertje) sta je met de rug tegen de muur van geitenwollensokkenhulpverleners.

Kom maar op met die minnetjes.

Toegevoegd op 24-06-2009 23:26:07
Ja, als je geluk hebt komt je kind op een wachtlijst voor sova-training :rolleyes:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas leven we in een maatschappij en vooral scholen, tot mijn grote verdriet, waarin heel veel begrip is voor kinderen met (ook agressieve) gedragsstoornissen, en het slachtoffer mag het doen met ‘ja hij
kan er ook niks aan doen’ . Grrrr.

Zo werd het verteld! precies zo!,
de vader van het meisje vertelde dit vandaag aan mij. het is echt een probleem voor hen. Arme kinderen die erbij in de klas zitten, die lopen toch een leerachterstand op zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erger nog ; het hele onderwijs lijdt er onder. En ik weet van de directie dat zij ook niet altijd even blij zijn met het 'weer samen naar school' -principe, hoor, ze staan in feite ook machteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord. Ik kan er helemaal in meegaan. Er zullen best kinderen zijn met weet-ik-veel-welke stoornis. Dan is het AAN DIE KINDEREN om ZICHZELF onder controle te krijgen. Niet aan de anderen om dat gedrag maar te accepteren. Als ik kleptomaan ben, is het AAN MIJ om mijn steelimpulsen onder bedwang te houden. Dan kan ik er niet van uitgaan dat de winkelier mij mijn dagelijkse diefstallen toestaat. Hetzelfde principe geldt voor agressief gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mijn insteek ; de nadruk ligt teveel op begrip en te weinig op correctie / leren omgaan met je probleem ; tegenwoordig moet de buitenwereld maar leren omgaan met jou probleem - jaja.
Boh, moeilijk!
De eerste gedachte die in me opkwam is 'weg daar'. Ik vind het niet acceptabel dat de ouders het kind weinig aandacht geven en zo laat nog buiten laten lopen. Ik vind het onacceptabel dat de school geen speciale lesonderdelen aan het kind aanbiedt. Ik kna me zo voorstellen dat het aanpoten is met een dergelijk kind in de klas en de docent zal niet alle dagen even geduldig zijn, net als de ouders. Maar een kind met een dergelijk syndroom in zijn eigen vet laten gaar koken vind ik niet charmant. Ik zou niet door een deur komen met ouders en een school die kiezen voor zo'n behandeling. Dus weg daar.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over jou kind. Lijkt me helemaal niets om in de klas te zitten bij een kindje die om hulp vraagt en het niet krijgt. Ik zou daar als kind me niet vertrouwt voelen.
Ik breng het wel erg makkelijk. Ik kan me voorstellen dat de keuze voor jullie veel moeilijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een school hier geen aaandacht aan besteedt vind ik het een slechte school. zowel voor het buurmeisje als voor de jongen zelf want die leert ook niet hoe het anders zou kunnen en moeten

ik zou zeggen laten de ouders van het buurmeisje naar de schoolleiding gaan en aangeven dat dit voor hen onacceptabel is e dat ze een andere school voor hun kind gaan zoeken.