Over een maand heb ik een mondeling Nederlands. Hiervoor moet ik 2 literaire werken met elkaar vergelijken. Iemand leuke ideeën?

Literaire werken die ik tot nu toe op mijn lijst heb staan zijn:

Karakter - Bordewijk
Psyche - Couperus
De donkere kamer van Damokles - Hermans
Terug naar Oegstgeest - Wolkers
De helaasheid der dingen - verhulst
lijmen / het been - elsschot
een schitterend gebrek - japin
het diner - koch
joe speedboot - wieringa
de stem van mijn moeder - benali
bougainville - springer

De link zou gelegd kunnen worden tussen twee van deze boeken, of één van deze boeken plus een ander boek. Ik mag ook 2 boeken die nog niet op mijn lijst staan met elkaar vergelijken.

Ook ben ik nog opzoek naar een paar leuke boeken om mijn lijst uit te breiden. Het is de bedoeling dat het er uiteindelijk 15 worden. Ik heb geen speciale voorkeuren voor boeken of schrijvers.

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
Groetjes, Jessica

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Wat me opvalt aan je lijstje is dat het allemaal 'mainstream' is. Er zit geen horror, science fiction of fantasy bij. Vraag aan je leraar of je ook nog een leuk enigszins literair geaccepteerd genreboek uit een van deze 3 genres mag lezen en vergelijk dat dan met zo'n mainstream-boek. Wat is het verschil? Wat zijn de overeenkomsten? Waarom hoort het ene wel bij de 'gevestigde literatuur' en wordt het andere door de recensenten meestal in het 'pulp'-hoekje gedrukt?

Ik geef toe: het is een beetje een 'gekleurd' antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig dat zo'n strikte en 'tuttige' school nog bestaat! voor mijn eindexamen moest ik ook lijsten(ned., duits, eng., frans) met goede boeken lezen en daar ben ik nog steeds blij om.
Nog steeds geen zin om 'Kluun' of 'gelukkige huisbrouw' te lezen.
Voorval van Harry Mülisch (60 pag)

Zonder genade van Renate Dorrestein (211 pag)

Mooie lijst heb je al. Bovenstaande zijn goed leesbaar. Voorval is heel bijzonder. Zoek nog een boek net als de helaasheid der dingen; een autbiografie van (troosteloze) jeugd tot heden. Dan heb je je link.

Succes!